Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat, luni, proiectul de hotărâre referitor la delegarea gestiunii serviciului public de transport cu STB SA, SC Serviciul Transport Voluntari SA, Ecotrans STCM SRL şi Regio Serv Transport SRL în arealul deservit de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov.
Vă prezentăm mai jos intervenția consilierului general Vasile Petrariu, președintele Sindicatului Transportatorilor din București, care a criticat acest contract în punctele sale principale, argumentând cu cifre:
”Înainte de a se supune la vot acest punct de pe ordinea de zi, care este considerat foarte important și a fost prezentat ca un mare succes înainte de a fi votat de către colegii consilieri generali, aș vrea să fac câteva observații și să spun că domnul primar general a prezentat un contract de o asemenea importanță într-un mod cu totul superficial.
Aceste clauze contractuale sunt de importanță capitală, atât pentru societate (STB SA), dar mai ales pentru bucureșteni: calitatea serviciului public va depinde, în viitor, de acest contract de delegare. Aș vrea să reamintesc faptul că fundamentul care a fost pus și în baza căruia s-a ajuns la discuția de astăzi, este făcut încă din 2017, când s-a realizat această Asociație de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov, că a fost continuată cu reorganizarea RATB, prin transformarea sa în societate comercială (STB SA), că în 2018 a avut loc pentru prima dată încredințare directă a serviciilor de transport local STB SA – și noi acum practic discutăm despre prelungirea acelui contract.
În 2018 a fost avizat primul contract de delegare, iar anul trecut Consiliul General a avizat un contract de delegare care este de departe mult mai bun decât ceea ce discutăm noi astăzi, pentru că – și lucrul ăsta trebuie să îl înțeleagă toți cetățenii -, prin acest document, în mod premeditat s-a decis subfinanțarea transportului public local, pentru că au fost alocați bani mult mai puțini decât este necesar.
Alocarea unei sume cu 330 de milioane de lei mai puțin decât necesarul are ca efecte diminuarea calității transportului public local pentru cetățeni în București și Ilfov.
Mai mult, a fost discutat și a fost prezentat ca un succes faptul că se deduce TVA pentru compensația de transport public local. Și acest demers este demarat încă din anul 2019 – este un lucru bun pentru că el a fost finalizat acum -, dar trebuie să spun că banii despre care se presupune că ar fi economisiți prin neplătirea acestui TVA, ar fi trebuit să fie alocați STB SA pentru îmbunătățirea calității serviiciului de transport public și ar fi exact suma care ne lipsește față de bugetul pe anul 2020.
Noi, la STB SA, am încheiat anul 2020 cu un buget de 1.300.000.000 de lei, iar acum avem alocat un miliard pentru toți cei patru operatori.
Aceste dificultăți, această subfinanțare a transportului public local ne creează dificultăți în a menține parcul auto în circulație, din cauza lipsei bazei materiale, pentru că, poate nu se știe lucrul acesta, zilnic sunt zeci de defecțiuni tehnice care, de data acesta, nu mai sunt trecute în contul primarului general – ca până acum un an de zile. L-aș întreba pe actualul primar general dacă își asumă aceste probleme, așa cum spunea acum câteva luni?
Mai mult, am văzut că s-a discutat, și e foarte bine, problema menținerii parcului de vehicule curat și igienizat, și vreau să spun că nu am văzut nimic în acest contract despre acest lucru.
La STB SA sunt în jur de 160 de spălători de vehicule. Cum ar putea să mențină într-o stare curată și igienizată peste 1.300 de vehicule? La serviciu sunt aproximativ 140, pentru că mai sunt libere și concedii de odihnă.
De asemenea, nu se spune nimic în această variantă de contract, ce se întâmplă cu situațiile când Autoritatea Contractantă nu își onorează obligațiile de plată și nu virează toți banii pentru activitatea prestată de STB SA? Am văzut și sunt de acord, s-au înăsprit penalizările, sancțiunile pentru STB SA, dar nu se spune nimic despre Autoritatea Contractantă.
De asemenea, pentru că domnul primar general vorbea cu doar câteva minute în urmă despre programul de transport, vreau să vă spun că programul de transport, așa cum apare în acestă propunere de contract, este redusă la 94 de milioane de kilometri anual, față de 107 milioane, cât am avut în anul 2020 și 111 milioane, cât era prevăzut în anul 2021.
Din păcate, în contract am văzut deabia în anul 10 putem ajunge la 104 milioane de kilometri. Ce însemană treaba aceasta: o reducere în trafic cu peste 200 de vehicule la STB SA, această reducere înseamnă un mare disconfort pentru cetățeni, care sunt obligați să aștepte, pentru că intervalul da șteptare s-a mărit, în unele situații s-a dublat sau s-a triplat, iar călătorii așteaptă câte 20, 30 de minute în stație”.
(Întreaga intervenție poate fi urmărită AICI, între minutele 48:52 și 1:00:50)