În 1871, la doar 12 ani de la desemnarea orașului drept Capitala țării, se înființează Societatea Română de Tramvaiuri, pe străzile Bucureștiului văzându-se primele tramvaie tractate de cai.
În 1894 se dă în folosință prima linie electrică pentru tramvaie pe traseul Obor – Cotroceni. În 1909, transportul public își cristalizează structurile de organizare și funcționare. Se extinde și se modernizează în raport cu vremurile.
La 12 iunie 1909 s-a promulgat legea prin care s-a constituit fizic și juridic Societatea Comunală a Tramvaielor București, pe scurt: STB.
În vara lui 2019 s-au împlinit 110 ani de la acel eveniment…
Societatea Comunală a Tramvaielor din București își începe ascensiunea economică, veniturile sale sigure și constante dându-i posibilitatea să sporească numărul depourilor și să mărească parcul de vehicule, atât cu tracțiune hipo, cât și cu motoare electrice. Concurat tot mai mult de electricitate, tramvaiul cu cai începe să se vadă tot mai rar pe linii, iar în grajduri rămân multe padocuri goale.
La 6 iunie 1929, STB retrage pentru totdeauna, de pe toate liniile, pitorescul, dar vetustul tramvai cu cai. Apar, în schimb, primele tramvaie trase de autobuze, cu mașini importate din America, Germania și Franța.
La începutul anilor ’80, ITB era a patra întreprindere de transport urban din lume
În 1936 STB avea un parc de 392 de vehicule care circulau pe 22 de trasee desfășurate pe 131 de kilometri de cale dublă. După Al Doilea Război Mondial, STB devine ITB. Anii ’50 sunt anii primului vagon motor de mare capacitate, cu 156 de locuri, două boghiuri și trei uși de acces, rămas cu denumirea de ”Festival”. În aceeași perioadă se construiește primul troleibuz românesc.
La sfârșitul anilor ’70 și începutul anilor ’80, ITB era a patra întreprindere de transport urban din lume, sub aspectul mărimii parcului de vehicule, al suprafeței deservite și al numărului de angajați. Parcul depășea 2.500 de autobuze, 800 de tramvaie și 700 de troleibuze, sute de MaxiTaxi și peste 1.000 de taximetre, având peste 35.000 de salariați.
Revoluția din 1989 permite și conduce la așezarea transportului public urban din Capitală pe noi coordonate. Intreprinderea de Transport București se trasnformă în Regia Autonomă de Transport București prin decizia Primăriei Municipiului București. Se elaborează o nouă strategie privind funcționarea și dezvoltarea transportului public de suprafață.
La 110 ani de la înființare, această entitate economică importantă a metropolei și-a reluat vechea denumire: Societatea de Transport București SA.