Motto: Gândeşte global, acţionează local!
Sir Patrick Geddes, „Oraşe în devenire”, 1915
ARGUMENT
Având în vedere faptul că STB numără aproape 9.000 de membri (la finele lui 2018) – fiind astfel una dintre cele mai mari organizaţii din ţara noastră, singura care reprezintă toate categoriile de salariaţi dintr-o societate de interes municipal – cei care primesc, în mod democratic, dreptul de a reprezenta STB au, în acelaşi timp, datoria de a contribui la întărirea unităţii, forţei şi trăiniciei Sindicatului.
De aceea, reprezentarea membrilor STB, care se obţine la orice nivel prin vot, este o îndatorire care trebuie îndeplinită cu responsabilitate şi se bazează, exclusiv, pe valori şi principii. Acestea ne ghidează atât în respectarea disciplinei în muncă – aspect vizat preponderent de către Conducerea STB SA, cât şi în obţinerea bunăstării salariaţilor şi a satisfacţiei legată de locul de muncă – avute în vedere în permanenţă de Sindicat.
Pentru ca STB să îşi poată îndeplini misiunea sa esenţială – aceea de a încheia un Contract Colectiv de Muncă (CCM) cât mai favorabil salariaţilor STB SA – liderii sindicali trebuie să militeze pentru păstrarea solidarităţii în cadrul nucleelor şi filialelor sale şi pentru creşterea coeziunii între toţi membri STB, fără nicio discriminare, inclusiv în ceea ce priveşte categoria profesională sau locul de muncă.
Drept urmare, prezentul document programatic este un instrument util liderilor STB, în vederea îndeplinirii sarcinilor lor. Între acestea, se înscrie obligaţia de a instaura un climat de încredere, respect şi colaborare în rândul membrilor STB. De asemenea, reprezentanţii sindicali au obligaţia să cunoască situaţia reală de la locul de muncă al fiecărui membru STB, şi să acţioneze în sprijinul acestuia, pe baza valorilor şi principiilor care conduc acţiunile sindicale.
VALORI ŞI PRINCIPII
Pentru că istoricul sindical din cadrul STB SA nu a fost favorabil construirii în rândul membrilor STB a unui sentiment de apartenenţă la Sindicatul reprezentativ şi nici nu s-a acţionat susţinut în acest sens, sentimentul apartenenţei la STB trebuie refăcut prin înţelegere, răbdare şi tenacitate. În acest sens, reprezentanţii sindicali trebuie să-şi însuşească valori ca: solidaritatea, echitatea, justiţia socială şi păstrarea demnităţii acasă şi la locul de muncă.
Respectarea acestora, alături de urmărirea consecventă a unor principii cum ar fi: responsabilitatea, plasarea nevoilor membrilor de Sindicat în centrul preocupărilor liderilor STB, respectul faţă de colegi, colaborarea şi conlucrarea în orice activitate, rezolvarea problemelor în parteneriat şi prin dialog sau acordarea sprijinului în orice caz de nevoie, dau fiecărui reprezentant sindical siguranţa îndeplinirii cu cinste a misiunii sale.
Atunci când acţionează, liderii sindicali trebuie să adauge acestor norme etice, de la care nu trebuie să abdice, şi o permanentă preocupare pentru instruire şi pentru cunoaşterea profilului profesional şi uman al membrilor pe care îi reprezintă şi a problemelor cu care aceştia se confruntă. Liderii STB se pot ridica la înălţimea aşteptărilor colegilor, numai plecând de la cunoaşterea şi înţelegerea membrilor de Sindicat în contextul familiei lărgite a STB SA.
VIZIUNE
Ţinând cont de faptul că STB SA reprezintă o mare familie, a cărei tradiţiei a depăşit deja un secol, STB – în calitate de responsabil din partea salariaţilor cu îmbunătăţirea permanentă a rezultatelor dialogului social – trebuie să-şi planifice activităţile concrete în cadrul unor planuri de acţiune dedicate fiecărui domeniu prioritar. Totodată, STB trebuie să ţină cont de particularităţile mediului extern pentru că de cunoaşterea şi înţelegerea acestuia depinde nu doar succesul negocierilor colective, ci şi refacerea încrederii membrilor în reprezentanţii sindicali.
STB concepe reprezentarea colectivă ca pe un gest de acceptare a unei responsabilităţi personale de către colegii care şi-o pot asuma în condiţiile date şi au o vocaţie în acest sens. Ca STB să nu piardă ce a câştigat până acum, nu îşi poate permite să stagneze, ci este obligat, de contextul intern şi de cel extern, să progreseze. Astfel, STB îşi propune să devină, în următorii 4 ani, un exemplu de organizaţie care îşi apropie membrii şi care aduce un suflu nou mişcării sindicale pe plan naţional, fiind capabilă să facă un schimb de generaţii benefic.
SCOP, OBIECTIVE ŞI ŢINTE CONCRETE
Punerea în practică şi dezvoltarea unei strategii eficiente sunt condiţionate de cunoaşterea şi asumarea răspunderii liderilor în vederea găsirii unei rezolvări optime a problemelor cu care se confruntă Sindicatul, în fiecare moment al activităţii sale. De aceea, scopul Strategiei STB este acela de a ajuta la consolidarea unui Sindicat trainic, în care fiecare membru să se simtă reprezentat cât se poate de bine şi să fie convins că este respectat şi ascultat.
De aceea, ca organizaţie reprezentativă la nivel de STB SA, STB trebuie să urmărească îndeplinirea acestui scop prin asumarea unor angajamente ferme faţă de toţi membri de sindicat şi prin respectarea fără derogări a democraţiei interne. De aceea, alături de promovarea valorilor şi principiilor sale, STB trebuie să activeze şi în cadrul unei alianţe sindicale, cel puţin, la nivel federativ şi să-şi dezvolte un sistem eficient de acţiune şi de împărţire a sarcinilor în interior, care să optimizeze şi armonizeze sectoarele strategice: organizare, comunicare, educaţie şi inovare.
OBIECTIVE SPECIFICE:
- Negocierea unui CCM care să corespundă cât mai mult aşteptărilor tuturor categoriilor de salariaţi din cadrul STB SA şi care să devină un argument solid în încercarea de a convinge un număr cât mai mare de colegi de muncă să se înscrie în Sindicat;
- Dezvoltarea unei culturi organizaţionale în care să se regăsească elementele de suport cultural şi educaţional oferite atât de STB, cât şi apelând la sprijinul Asociaţiei Salariaţilor din Transportul Public Local (ASTPL), prin Centrul Cultural, Clubul de dezbateri, Cercul Prietenilor Transportului Public, Clubul European etc.;
- Consolidarea mândriei de a aparţine STB, întărirea spiritului de echipă, refacerea încrederii în liderii sindicali, instaurarea unei atmosfere interne de colaborare şi ajutor mutual, participarea la formarea profesională continuă a tuturor membrilor de Sindicat şi folosirea oportunităţilor care se ivesc în dezvoltarea carierei;
- Încurajarea cunoaşterii drepturilor colective, a participării şi a manifestării în cadrul Sindicatului a femeilor şi a tinerilor care trebuie să primească din ce în ce mai multe sarcini pentru a căpăta discernământul obligatoriu exercitării în viitor a puterii de decizie;
- Creşterea în permanenţă a nivelului de pregătire profesională a membrilor STB, bazată atât pe învăţarea de-a lungul întregii vieţi şi pe planificarea carierei, dar şi pe participarea la diverse forme de instruire pe care le pune la dispoziţie Sindicatul sau societatea;
- Descurajarea forţelor ostile STB, în special, a celor din interiorul STB SA care se manifestă agresiv la adresa Sindicatului şi a Conducerii STB SA, distrugând astfel încrederea în reprezentarea sindicală şi în utilitatea Sindicatului, în general, instaurând o atmosferă de ostilitate şi suspiciune.
ŢINTELE ACŢIUNILOR SINDICALE:
- Câştigarea suportului necesar susţinerii unor campanii de informare şi conştientizare care să sprijine negocierea unor acorduri în beneficiul salariaţilor STB SA şi care să conducă la afirmarea potenţialului sindical în mediul extern;
- Obţinerea sprijinului pentru orice acţiune concretă din partea majorităţii membrilor STB în urma instrumentării unei comunicări adecvate şi a menţinerii unui nivel înalt în ceea ce priveşte informarea permanentă;
- Stabilirea de parteneriate şi implicarea cât mai multor aliaţi din zona de interes a transportului public în programele de conştientizare şi educaţie care să conducă la sporirea notorietăţii şi a suportului public pentru STB;
- Transmiterea mesajelor STB, adaptate în funcţie de audienţă, prin toate mijloacele posibile, astfel încât acestea să devină temele care formează agenda de discuţii publice şi să poată influenţa opinia salariaţilor STB SA;
- Creşterea conştientizării salariaţilor STB SA în privinţa necesităţii exercitării drepturilor colective, dar şi a dorinţei lor de participare la viaţa internă a Sindicatului prin organizarea de întâlniri periodice;
- Efectuarea unor analize în urma cărora să se poată declanşa acţiuni de lobby care să servească intereselor specifice domeniului nostru de activitate, precum şi întăririi capacităţii de mobilizare a STB;
- Folosirea tuturor resurselor umane pe care le are la dispoziţie Sindicatul pentru trecerea la acţiuni cât mai eficiente care să contribuie la afirmarea conştiinţei de apartenenţă la STB, prin care capătă viaţă marea familie a STB SA.
DOMENII STRATEGICE
STB îşi propune ca, în perioada 2023-2026, să-şi concentreze eforturile de a-şi îndeplini obiectivele specifice pe următoarele 4 direcţii principale de acţiune:
ORGANIZARE
În vederea consolidării STB, a creşterii şi menţinerii la un nivel ridicat a capacităţii organizaţiei de a apăra drepturile salariaţilor STB SA, de a reprezenta şi susţine interesele membrilor de sindicat în relaţia cu Conducerea societăţii, trebuie urmărite următoarele aspecte:
- Păstrarea drepturilor fundamentale câştigate pentru salariaţii STB SA şi ridicarea nivelului de trai al membrilor de sindicat, astfel încât toţi cei care îşi câştigă existenţa valorificându-şi forţa de muncă să-şi poată asigura un trai decent pentru ei şi familiile lor, în raport cu standardele de viaţă din Uniunea Europeană;
- Elaborarea şi urmărirea respectării unor proceduri de lucru interne, care să conducă la creşterea şi menţinerea la un nivel ridicat a capacităţii Sindicatului de a apăra drepturile deja câştigate şi de a câştiga altele noi, de a veghea la respectarea acestora şi de a reprezenta şi susţine corect interesele tuturor membrilor STB în relaţia cu partenerii de dialog şi negociere.
COMUNICARE
În momentul actual nu se mai poate concepe activitatea unui Sindicat de talia STB fără a face apel la capacităţile de comunicare şi informare pe care le au mediile de socializare. De aceea, actualizarea site-ului STB, menţinerea unei activităţi constante pe Pagina de Facebook (destinată, inclusiv, mediul extern) şi pe Grupul de discuţii (pentru membri STB) editarea periodică a Buletinului Informativ STB şi a unor pliante proprii, trebuie să fie însoţită de:
- Implicarea structurilor la nivel de nuclee, filiale şi departamente funcţionale pentru dotarea corespunzătoare a Punctelor de informare STB cu toate materialele necesare şi plasarea panourilor de afişaj sindical în zone accesate zilnic de salariaţi;
- Atragerea şi responsabilizarea cât mai multor voluntari care să devină Multiplicatori de informaţie sindicală, statut care va permite membrilor STB care vor să se implice mai mult în viaţa Sindicatului, dar care nu deţin funcţii alese de structurile sale, să prezinte informaţii utile şi să capete sentimentul participării.
EDUCAŢIE
Având în vedere faptul că imaginea sindicatelor este una destul de proastă, situaţie întreţinută atât de o mass-media ostilă, cât şi de faptul că lipsurile şi nerealizările acestora sunt exploatate în interes politic prin întreţinerea sau chiar crearea unor stări de conflict şi scandal, STB are nevoie de resurse umane cât mai bine pregătite.
Replica la valul de scepticism şi descurajare, cu care sunt inundaţi reprezentanţii şi chiar simpli membri de STB, trebuie să se bazeze pe argumente credibile, care se capătă atât prin experienţă, cât şi prin următoarele:
- Participare la formarea sindicală continuă, conform planurilor educaţionale anuale adoptate de BEx STB, în special pe teme care sunt desprinse din drepturile colective fundamentale care pot fi exercitate la locul de muncă;
- Cunoaştere, susţinere şi participare, în special, la dezbaterile organizate de STB, cursurile de pregătire organizate de ASTPL, Forumul Educaţional Sindical STB şi Şcoala de vară a STB.
INOVARE
Implicarea cât mai multor persoane în activitatea Sindicatului şi delegarea unor responsabilităţi concrete, la toate nivelurile de reprezentare sindicală, trebuie dublate cu măsuri de compensare a faptului că există nemulţumiri legate de impactul imediat al rezultatelor obţinute de STB, care merg până la ameninţarea cu retragerea din Sindicat. Rezultatele pozitive în acest sens se pot obţine prin:
- Lansarea şi susţinerea unor campanii STB în vederea creşterii notorietăţii şi popularităţii Sindicatului reprezentativ în rândul salariaţilor STB SA, care să ajute menţinerii coeziunii de grup, a sentimentului de apartenenţă la marea familie din această companie şi a satisfacţiei legate de intervenţiile Sindicatului;
- Utilizarea, nu doar cu profesionalism, ci şi cu inventivitate a tehnologiilor digitale şi platformelor de socializare, deschidere spre extinderea serviciilor oferite de STB şi încheierea unor parteneriate în acest sens;
- Realizarea unei scheme de consultare a membrilor STB care să le insufle acestora o cât mai mare dorinţă de participare la activităţile Sindicatului, conceperea unor chestionare prin care să fie sondate suportul şi aderenţa la iniţiativele STB;
- Popularizarea etichetei “calitate STB” pentru a semnaliza astfel dorinţa Sindicatului de a gestiona relaţiile de muncă la cel mai înalt nivel de răspundere.
GESTIONAREA PARITARĂ A SERVICIILOR SOCIALE
STB a lansat şi a obţinut, în anul 2018, aprobarea Conducerii STB S.A. pentru Proiectul de management al Serviciul Social în cadrul companiei. Prin conceperea acestui proiect, STB a trecut la plasarea dialogului social în cadrul STB pe un alt nivel. În baza acestui document, se instituie gestionarea paritară a serviciilor sociale de către STB, prin implicarea sa directă în activitatea acestui serviciu, şi Direcţia Resurse Umane a STB S.A. Acest fapt conferă o consistenţă reală parteneriatului dintre participanţii la dialogul social bipartit în companie.
Integrarea Serviciului Social în cadrul STB SA nu înseamnă numai recunoaşterea de către companie a importanţei participării pe picior de egalitate a STB, alături de Conducerea acesteia, în privinţa elaborării şi gestionării proiectelor şi programelor destinate forţei de muncă, ci şi prezentarea în faţa salariaţilor STB SA a unei dovezi concrete despre capacitatea de inovare a STB în privinţa stabilirii unor relaţii de muncă adaptate nevoilor salariaţilor.
Obiectivul principal al Serviciului Social din cadrul STB S.A. (care îşi are corespondentul la nivel sindical în Departamentul Social al STB) este acela de a găsi cele mai bune soluţii posibile pentru realizarea bunăstării salariaţilor companiei, pe toate planurile în care se pot presta servicii către aceştia, cu precădere, cele prevăzute în CCM.
Între obiectivele specifice, cele mai importante sunt acelea legate de o îmbunătăţire vizibilă a sentimentului de apartenenţă la marea familie a STB SA şi la Sindicat şi creşterea dorinţei de implicare pe plan socio-cultural a salariaţilor, în vederea instaurării unei ambianţe de lucru pozitive.
Structura care se va ocupa de gestionarea paritară a serviciilor sociale din cadrul STB SA va include, pe de o parte unităţi deja existente (Centrul de sănătate, Asociaţia Sportivă, Casa de odihnă, Cantina, Muzeul şi Tipografia) şi, pe de altă parte, câteva entităţi noi, care vor funcţiona ca birouri sau compartimente pentru a întregi gama serviciilor sociale (Centrul Cultural, Biblioteca STB SA, Biroul de dialog social, Compartimentul de anchete sociale şi conduită, Clubul European etc.).