Circulația tramvaielor a fost blocată duminică pe Bd. Timișoara/ Bd. G-ral Paul Teodorescu, sens C.F.R. Progresul. Vagonul 280, care circula pe linia 25, s-a defectat în mers. Incidentul a oprit pentru 25 de minute zeci de tramvaie care circulau pe liniile 1, 11 și 25, și care au format un șir lung.
De asemenea, în ultimele săptămâni mai multe tramvaie au deraiat în București. În noiembrie, un vagon a luat foc, având călători la bord. Este clar că vehiculele și infrastructura Societății de Transport București (STB SA) dau semne de oboseală. Între timp, conducerea Societății investește în serviciul de pază…
În luna decembrie 2022, Sindicatul Transportatorilor din București (STB a solicitat convocarea Comisiei de Negociere la nivel de STB SA, pentru a discuta modalitatea de implementare a Hotărârii de Guvern nr.1.447 din 8 decembrie 2022, cu privire la majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată începând cu data de 1 ianuarie 2023, de la 2.550 lei lunar la 3.000 lei lunar.
În luna ianuarie 2023, Directorul general a convocat Comisia de negociere, venind cu propunerea semnării unui Act Adițional la Contractul Colectiv de Muncă, prin care a propus devansarea cu o lună a creșterii cu10% a salariilor începând cu luna ianuarie 2023 și nu februarie 2023 cum a fost stabilită la negocierea CCM de anul trecut.
Sindicatul Transportatorilor din București (STB nu a fost de acord cu această propunere și a propus o creștere de 15% a tuturor salariilor, pentru a se păstra coeficienții minimi de ierarhizare pe categorii de personal. În urma discuțiilor care au avut loc, s-a acceptat o creștere de 13%, condiționată de o precizare prin care Sindicatul și-ar da acceptul de a continua cu externalizările în STB SA.
Sindicaliștii au refuzat, iar după o perioadă tensionată, directorul general a trebuit să semneze documentul fără nicio condiționare.
Externalizări la preț dublu
Până acum, a fost externalizat serviciul de spălare, în vara anului 2022. Acest lucru înseamnă, pe scurt, că serviciul este făcut acum de firme private, cu preț dublu față de banii care se cheltuiau cu spălarea atunci când serviciul se afla în cadrul STB SA.
În luna ianuarie 2023 s-a externalizat și serviciul de pază, tot la preț dublu față de cel practicat până acum. Concret, serviciul de pază externalizat va costa Societatea peste 14 milioane de euro pe 5 ani, adică 2,8 milioane de euro pe an, dublu față de anul trecut.
Altfel spus, orice activitate din cadrul STB SA externalizată, costă cel puțin dublu, față de situația când era efectuată de STB SA.
Nu se știe ce este de păzit așa de mult în STB SA încât trebuie externalizat serviciul la preț dublu…
Banii se duc către clientela de partid
Între timp, STB SA se confruntă cu defectarea vehiculelor în traseu, cu incendii izbucnite în mers, având călători la bord, cu tramvaie deraiate din cauza șinelor distruse, în care nu s-a investit de zeci de ani.
Teoretic, externalizarea ar însemna ca lucrurile să meargă mai bine cu bani mai puțini. În STB SA însă, externalizarea s-a făcut în așa fel încât lucrurile merg mai prost, cu bani mai mulți.
„Cu salariații pe care îi avem, conducerea ar fi putut să facă lucruri foarte bune, cu bani mult mai puțini. Dar nu îi interesează soarta acestei societăți. Noi am văzut ce măsuri s-au luat: banii se duc exact în clientela de partid. Aceasta este eficientizarea pe care a făcut-o actualul director general”, spune Vasile Petrariu, președintele Sindicatului Transportatorilor din București.
Vom continua acestă temă în episodul următor…