București, cu 134 de ore pierdute anual în trafic de fiecare șofer, se afla pe primul loc în topul celor mai aglomerate orașe din lume, într-un clasament global realizat în 2020. Capitala României apărea mai aglomerată decât orașe ca New York sau Moscova.
În anul 2022, cifra scăzuse la 91 de ore (cam patru zile pe an), semn că ceva a început să se schimbe.
Ce ar fi de făcut împotriva aglomerației? Una din direcțiile în care se acționează la nivel global este transformarea transportului public într-o alternativă viabilă pentru călători. Adică, să-și lase mașina acasă și să circule cu metroul, tramvaiul sau autobuzul. Ca atare, aceste mijloace de transport trebuie să fie sigure, comode și să aibă o viteză de deplasare rezonabilă. Dar…
Transportul public este un serviciu care nu se poate susține prin propriile puteri, de aceea el este subvenționat peste tot în lume de administrația locală sau centrală. Adică nu este o afacere „eficientă”. Investiția se recuperează însă în avalul economiei. Dar acesta este un alt aspect al problemei…
Teoria spune că nivelul de calitate a transporturilor „poate fi măsurată prin numărul de călători transportaţi într-o anumită perioada de timp, siguranţa circulaţiei, viteza şi durata de deplasare”.
În acest context, în București transportul public a intrat, încă din 2018, pe linia modernizării, lucru care dă mari speranțe proiectelor de decongestionare a traficului infernal din Capitala României.
Despre toate acestea, dar și despre altele, puteți afla în acest episod al emisiunii STUDIO STB.