Bucureștiul este cotat, după unele studii, ca al cincelea cel mai aglomerat oraș din lume. Asta înseamnă că depășește la acest capitol metropole cu peste 20 de milioane de locuitori. Aglomerația înseamnă stres, zi de zi, pentru participanții la trafic. Iar tensiunea psihică de la volan produce, în timp, boli care macină organismul. Ce este de făcut?
Potrivit APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule), care citează date DRPCIV, parcul auto din București este compus din 1,14 milioane de autovehicule. Chiar dacă teoretic nu ar fi multe, practic ele sufocă orașul pentru că circulă pe o infrastructură care nu a ținut pasul cu modernizarea bruscă, de după 1989. De asemenea, ele sunt mai mari ca dimensiuni față de Daciile 1300 care circulau prin Capitală cu 30 de ani în urmă, iar distanța dintre autovehiculele în mișcare a devenit, astfel, mai mică.
Așa au apărut cozile interminabile la semafor, claxoanele asurzitoare, depășirile neregulamentare, țigări, nervi… Ele macină sănătatea în fiecare zi.
”Suntem un oraș cu un istoric, cu o infrastructură neadaptată unor vremuri moderne, dar și relativ greu de adaptat, pentru că mai multe zone din acest oraș sunt zone vechi, zone de cartiere istorice și de aceea nu întotdeauna căile de rulare sunt cele mai accesibile unui conducător auto, mai ales neprofesionist”, spune Șeful Laboratorului Testări Psihologice STB SA, Dragoș Lupu.
De ce ”mai ales neprofesionist”? Pentru că cei care au ca meserie șofatul, cum sunt conducătorii auto din STB SA, sunt déjà obișnuiți cu acest trafic, știu ce au de făcut în condițiile date. Mai mult, șoferii STB SA beneficiază de consiliere în domeniu, de centre de recuperare, cu decontarea cheltuielilor concediilor de recuperare… Adică, sunt pregătiți pentru a face față acestei solicitări. Desigur, în timp, chiar și ei sunt expuși unor boli profesionale, în special cele legate de tensiune, afecțiuni ale rinichilor și ale coloanei vertebrale.
Șoferul amator este însă total dezarmat în fața acestor pericole, în special a stresului. Și, pentru ca lucrurile să fie și mai complexe, la traficul greoi se adaugă acum bicicletele și trotinetele.
Infrastructura nu este singura cauză a traficului aglomerat. Vinovate sunt și metehenele oamenilor. Încălcarea Legii circulației a devenit un sport de masă în București. Ei, bine, dacă legea ar fi respectată consecvent, zi de zi, s-ar crea o disciplină între conducătorii de vehicule care ar decongestiona o bună parte a traficului și ar micșora drastic numărul de accidente.
În vara lui 2019 un autoturism a tăiat fața unui autobuz pe Splaiul Independenței, în zona Spitalului Universitar, chiar la pod. Șoferița automobilului a traversat intersecția pe roșu! Nici nu s-a uitat! În autobus nu era decât un călător, o femeie, era weekend, iar șoferul a luat decizia, într-o fracțiune de secundă, să intre cu vehiculul STB SA în râu, pentru a evita să o omoare pe șoferița imprudentă.
Călătoarea din autobus a ieșit ușor, nevătămată. Totul s-a terminat doar cu șifonarea autobuzului.
Acum, imaginați-vă că vehiculul STB SA ar fi fost plijn cu oameni! Care putea fi rezultatul?
În fine, în condițiile de circulație date, ar fi foarte bine dacă ne-am deplasa mai mult cu mijloacele de transport în comun – de suprafață și subterane – și mai puțin cu autoturismele. Desigur, bunăstarea se măsoară și în comoditate, dar nu este neapărat nevoie să ne urcăm la volan pentru a merge să cumpărăm țigări. Altfel spus, o mare parte de ”remediu” pentru nebunia din trafic este la îndemâna noastră.
Dar… Un comentariu la un articol privind traficul mijloacelor de transport în comun din Capitală cerea… eliminarea totală a transportului în comun pentru a face mai mult loc autoturismelor! Nici mai mult, nici mai puțin! Desigur, cu asemnea atitudini vom rămâne veșnic captivi nervilor întinși pe bulevardele dâmbovițene.