Tot mai mulți specialiști subliniază că vehiculele pe șine reprezintă viitorul în transportul omenirii. În acest context, știați că mersul pe șine a fost inventat pe teritoriul actualei Românii?
Transportul de mărfuri și persoane trece prin transformări profunde în ultimele decenii. Se pare că viitorul este al transportului pe calea ferată. Iar criza COVID-19 accelerează această tendință. Calea ferată asigură protecție antipandemică, indiferent dacă vorbim de transport urban sau transport pe distanțe lungi, continentale.
Trenul de mare viteză ar putea lua locul avionului în transportul de persoane pentru că oferă posibilitatea ”distanțării sociale”, a protecției antipandemice, lucru pe care aviația nu îl poate oferi, de pildă.
Ce se întâmplă la noi? România are, deocamdată, una din cele mai slabe reţele de căi ferate din Europa. Asta, în ciuda faptului că, în jurul anului 1.500, adică în perioada domnitorului Petru Rareş, în zona României circulau primele vagoane pe şine din lume. Datele acestei istorii se află la Muzeul Tehnic ”Dimitrie Leonida” din Bucureşti.
Este vorba despre vagonul pe şine de lemn cu schimbător de cale sau macaz. Când se afla la studii, în Germania, Dimitrie Leonida (primul inginer român care a propus construirea unei rețele de metrou în București), a vizitat Muzeul Transporturilor din Berlin. Acolo a văzut un vagonet din lemn pe şină din lemn cu macaz, care provenea de la Brad/Apuseni, datat în secolul al XVI-lea. Este considerat şi astăzi primul vagonet de lemn pe şine cu macaz din lume.
Iar inginerul Dimitrie Leonida este cel care a adus și a popularizat această informație în România.