Poliția în față, jamdarmeria în spate. Autobuzul se oprește doar în punctele prestabilite, iar călătorii coboară pe rând pentru a merge la toaletă, însoțiți de forțele de ordine. Dacă le vine rău pe parcurs, vehiculul poate opri exclusiv în locuri pustii, nelocuite, și coboară doar sub însoțirea jandarmilor.
Sunt cetățeni români din diaspora pe care criza coronavirusului i-a împins înapoi, către casă. Nu sunt bolnavi, dar starea de urgență din țara noastră îi obligă să respecte cu strictețe anumite reguli. De la Aeroportul Otopeni sunt duși de șoferii STB SA, cu autobuzele societății, către locurile de carantină din județele de domiciliu. Iași, Constanța, Craiova, Timișoara… Adică, toate regiunile țării.
Având în vedere situația concretă a evoluției pandemiei de coronavirus și a stării de urgență decretate în România,
Societatea de Transport București (STB SA) s-a implicat în lupta dusă cu această boală teribilă.
În condițiile în care un val din ce în ce mai mare de cetățeni români se întoarce acasă, STB SA a încheiat un protocol cu Ministerul de Interne pentru a ajuta la transportarea celor sosiți pe Aeroportul Otopeni din București către județele de domiciliu.
Astfel, începând de vinerea trecută, șoferii de Otokar ai STB SA au devenit cărăușii diasporei.
Până duminca trecută, acești șoferi făcuseră deja 41 de transporturi, adică peste 30.000 de kilometric, cu diaspora în spate.
Vineri, 10 aprilie, autoritățile care gestionează starea de urgență în România au mai comandat 15 curse către Societatea de Transport București.
Autobuzele au fost grupate câte cinci pentru a pleca spre aeroport. Lotul pentru ora 14,00 era pregătit, avioanele aterizaseră la timp, dar trierea cetățenilor români sosiți s-a lăsat așteptată. Plecarea către aeroprot s-a amânat cu patru ore.
În curtea Autobazei Nordului șoferii discutau despre peripețiile turei trecute.
”Acum vor fi mai obosiți și mai nervoși dacă i-au ținut patru ore în plus la triere”.
Pe traseu, călătorii vor cere opriri mai dese, dar polițiștii și jandarmii care însoțesc autobuzul nu le vor da voie. Călătorii se vor enerva și își vor vărsa năduful pe șoferi, că ei sunt la îndemână…
Oamenii de la volan, îmbrăcați în combinezoane cu măști pe față și mănuși pe mâini, obosiți și ei, vor trebui să facă față criticilor. ”Îmi amintesc, au trecut mulți ani, când am dus un transport cu fani gălăgioși ai unei echipe de fotbal – mai aveam puțin și îi lăsam în drum, cu tot cu mașină. I-am dovedit până la urmă…”
Există și un pic de teamă printre șoferi, oamenii pe care îi transport vin din zone puternic contaminate de coronavirus.
”Sigur, dacă ne gândim bine, nu are de ce să ne fie frică. Noi nu avem niciun contact cu ei. Șoferii, în cabină, ei în spate. Între noi, sticlă. Și, oricum, suntem echipați cu combinezon, mănuși și măști, îi este cam greu virusului să ajungă la noi. Îi luăm pe oameni de la aeroport și îi ducem în locurile de carantină din județele lor de domiciliu. Apoi ne întoarcem acasă. Ducem mașinile în autobaze pentru a fi dezinfectate și gata!”, spune Dumitru Paraschiv, unul dintre șoferi.
În aceste curse, 41 săptămâna trecută, 15 săptămâna asta, au fost folosite exclusiv autobuze Otokar. Fiecare vehicul a fost verificat și dezinfectat la autobaza de care aparține, apoi a fost trimis la Autobaza Nordului. Aici au fost controlate din nou de către reprezentanții firmei. Nu au fost incidente de niciun fel, mașinile s-au comportat foarte bine.
Dacă săptămâna trecută lucrurile au mers un pic mai greoi, acum s-a intrat într-o rutină a călătoriilor prin țară cu diaspora în Otokar. Chiar dacă nimeni nu și-o dorește, s-ar putea să vină și tura a treia, a patra… Șoferii de autobuz ai STB SA au deja lecția învățată. Iar mașinile sunt pregătite.