Președintele Sindicatului Transportatorilor din București, Vasile Petrariu, a lansat o scrisoare deschisă către Nicușor Dan, primarul general al Capitalei. Mesajul este o chemare la dialog social, evitat până acum de conducerea Primăriei Generale, pentru a rezolva situația explozivă din cadrul Societății de Transport București STB SA.
”Domnule primar general, nu vă scriu în calitate de om politic, ci în calitate de președinte al Sindicatului Transportatorilor din București, care apară interesele legitime a peste 9.000 membri de sindicat și ale familiilor acestora, oameni față de care și domnia voastră aveți o uriașă răspundere.
De asemenea, vă scriu în numele a patru milioane de bucureșteni și ilfoveni față de care aveți răspunderea de a asigura continuitatea unui serviciu public vital, cel de transport public local.
Domnule primar al Municipiului București, Nicușor Dan, în numele tuturor acestor oameni VĂ ATRAG ATENȚIA CĂ SUBFINANȚAREA CRUNTĂ, PRIN TĂIEREA A NU MAI PUȚIN DE 300 DE MILIOANE DE LEI DIN ALOCAREA BUGETARĂ PENTRU TRANSPORTUL PUBLIC LOCAL ȘI REDUCEREA PRESTAȚIEI, PERICLITEAZĂ NU DOAR CALITATEA CI ÎNSĂȘI CONTINUITATEA SERVICIULUI DE TRANSPORT PUBLIC !
De altfel, cetățenii au fost primii care au sezizat și reclamă scăderea calității transportului public. Oamenii sesizează faptul că stau mai mult în stațiile de autobuz, tramvai sau troleibuz, chiar și câte o jumătate de oră, și că mijloacele de transport sunt murdare.
Bineînțeles că, în aceste condiții, nici vorbă nu mai poate fi de combaterea răspândirii Covid-19 prin distanțare și igienizarea mijloacelor de transport!
Domnule Nicușor Dan, în numele celor peste 9.000 de sindicaliști și 11.000 de salariați ai Societății de Transport București STB SA și a familiilor lor, VREAU SĂ VĂ ATRAG ATENȚIA ASUPRA FAPTULUI CĂ , ÎN URMA REDUCERII ACTIVITĂȚII, PESTE 1500 DE SALARIAȚI SUNT ÎN PERICOL SĂ-ȘI PIARDĂ LOCURILE DE MUNCĂ !
Domnule primar general al Capitalei, din dispoziția dumneavoastră, conducerea STB SA a atacat în instanță cele două acte adiționale la Contractul Colectiv de Muncă STB SA.
Prin cele două acte adiționale semnate de către sindicatul reprezentativ – Sindicatul Transportatorilor din București, și conducerea executivă a STB SA nu se stipulează creșteri salariale, așa cum în mod neadevărat ați susținut.
Acordul părților a fost în direcția reașezării grilei de salarizare, astfel încât salariul minim pe unitate să crească în anul 2021 etapizat la 2560 lei de la 1 martie, 2608 lei, de la 1 iulie, și 2657 lei, de la 1 septembrie.
Domnule primar general al Capitalei, salariul de încadrare al unui conducător de vehicol de la STB SA este mai mic decât cel al unui șofer de la Primăria Capitalei! Iar răspunderea și stresul nu se pot compara! Același lucru este valabil și pentru celelalte categorii de salariați din cadrul STB SA al căror salarii sunt la limita de subzistență.
NU ESTE NORMAL, ÎNTR-O
SOCIETATE DEMOCRATICĂ CA DREPTURILE CÂȘTIGATE ÎN MOD LEGAL DE CĂTRE SALARIAȚI
SĂ FIE SUSPENDATE PRINTR-O ORDONANȚĂ PREȘEDENȚIALĂ, CARE ESTE UN ACT CU
CARACTER DE URGENȚĂ! CARE ESTE URGENȚA, DOMNULE PRIMAR, SĂ LUAȚI DREPTURILE
OAMENILOR?
Domnule Nicușor Dan, luni 5 iulie, la Tribunalul Municipiului București, vă avea loc termenul în dosarul 18671/3/2021, privind ordonanța președențială pentru suspendarea celor două acte adiționale la CCM – STB SA.
VĂ ATRAG ATENȚIA SĂ CÂNTĂRIȚI CU TOATĂ RESPONSABILITATEA ACEST DEMERS AL CONDUCERII STB SA!
Domnule primar Nicușor Dan, suspendarea unor drepturi legal câștigate de către salariați
POATE FACE CA TENSIUNILE DIN CADRUL STB SA SĂ SCAPE DE SUB CONTROL! V-AȚI PUTEA TREZI PUS ÎN FAȚA UNOR SITUAȚII DE CRIZĂ, ÎN CEEA CE PRIVEȘTE TRANSPORTUL PUBLIC LOCAL, GREU, DACĂ NU CHIAR IMPOSIBIL DE GESTIONAT!
Problemele sociale ar putea fi agravate de măsurile de reducere a veniturilor salariale preconizate de către conducerea STB SA.
Astfel, salariații ar putea pierde circa 15% din venituri prin suspendarea celor două acte adiționale la CCM STB SA, și a unor drepturi salariale precum plata orelor suplimentare, sporul pentru munca în zile de sărbătoare și pentru cea consecutivă.
Pierderile salariale vor genera exodul forței de muncă cu calificare specială, mai ales al conducătorilor de vehicole profesioniști, special calificați pentru a face transport public local de persoane.
MUNICIPIUL BUCUREȘTI AR PUTEA FI PUS ÎN IMPOSIBILITATEA DE A ASIGURA CONTINUITATEA ȘI CALITATEA SERVICIULUI DE TRANSPORT PUBLIC, PE TERMEN LUNG, DOMNULE NICUȘOR DAN!
Din aceste motive, în calitate de președinte al Sindicatului Transportatorilor din București, de reprezentant ales al oamenilor dar și de om cu o experiență de 43 de ani în transportul public local bucureștean, fac apel la domnia voastră să ABANDONAȚI ACEASTĂ DEZASTRUOASĂ CALE A CONFRUNTĂRII ȘI SĂ O ALEGEȚI PE CEA A DIALOGULUI, PENTRU A GĂSI SOLUȚII ÎMPREUNĂ!
În speranța că veți răspunde, măcar în cel de-al doisprezecelea ceas acestui apel la rațiune, la dialog, așteptăm să confirmați solicitarea noastră.
Cu stimă,
Vasile Petrariu,
președintele Sindicatului Transportatorilor din București”