Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) este protagonista unui scandal public în aceste zile după ce vicepreședintele Sindicatului Independent Armonia din această entitate economică a fost concediat abuziv. Motivul invocat: abatere disciplinară gravă. În ce constă abaterea? Vicepreședintele a postat pe rețelele de socializare faptul că în STPT condițiile de muncă sunt dezastruoase, iar acest lucru duce, în unele cazuri, la periclitarea securității călătorilor.
„Mi s-a desfăcut contractul de muncă din prima, fără avertisment, fără să am alte abateri disciplinare – ceea ce este absolut ilegal”, spune Sebastian Stănia, vicepreședintele Sindicatului Armonia.
Ce a făcut Stănia atât de grav? În primul rând, el a scris pe Facebook faptul că STPT a încheiat un contract de consultanță juridică cu o firmă privată, contra sumei de 70.000 de lei, deși societatea de transport timișoreană are un „etaj întreg de juriști”. Cum a motivat executivul societății, în fața reprezentanților primăriei, acest contract: juriștii proprii sunt mai puțin pricepuți în ale avocaturii!
O altă „abatere gravă” a constat în publicarea datelor despre noile autobuze electrice care au o autonomie de 70-80 de kilometric, nu 300 de kilometru cât scrie în caietul de sarcini al contractului. Desigur, se poate contraargumenta faptul că iarna bateriile se descarcă mai repede din cauza frigului („iarna nu-i ca vara!”), numai că în contract nu scrie despre anotimpuri, ci doar despre autonomia de 300 de kilometri!
O altă „abatere” a fost cea în care vicepreședintele Stănia susține că piesele noi la sistemul de frânare al autobuzelor, precum și cauciucurile noi, se montează doar înainte de Inspecția Tehnică (ITP). După ce trece de aceasta, piesele noi sunt înlocuite cu cele vechi, iar mașinile sunt scoase așa în traseu, punând în pericol securitatea în trafic și securitatea călătorilor!
„Am avut șofer care a făcut accident pentru că nu a avut frâne, deși mașina ieșise bine din ITP cu o zi înainte”, explică Sebastian Stănia.
O altă problemă sesizată pe Facebook, la capitolul condiții de muncă în STPT, este cea a timpului de muncă.
„Sunt șoferi care au și 600 de ore de lucrate într-o lună! Știți ce înseamnă? Că a lucrat 30 de zile câte 20 de ore pe zi!”. Desigur, te întrebi cum pot fi dați călătorii pe mâinile unui asemenea șofer – mai ales dacă autobuzul are frânele proaste… La acest ultim capitol, situația nu este unicat timișorean, se întâlnesc multe asemenea cazuri în orașele din România, din păcate.
Ar mai fi de menționat faptul că liderii de sindicat sunt protejați de concedieri abuzive prin Art. 220 din Codul Muncii. Dar mai citește vreun director în ziua de azi Codul Muncii?…
Detalii despre acest scandal puteți afla în emisiunea online „Drept la Țintă”, a postului 9TV.