Adunarea Generală a Sindicatului Transportatorilor din București (STB), care a avut loc miercuri, 07.06.2023, a fost una mai specială. În cadrul acestei ședințe, conducerea Sindicatului s-a întâlnit cu reprezentanții mai multor nuclee sindicale, urmând ca săptămâna viitoare să aibă loc o nouă întâlnire, cu celelalte nuclee. Scopul este pregătirea negocierilor pentru noul Contract Colectiv de Muncă (CCM) pe anul 2024, respectiv sunt adunate doleanțele oamenilor pentru a fi inserate în cererile sindicale pentru noul CCM. Între timp, conducerea executivă a Societății de Transport București STB SA încearcă din răsputeri să saboteze aceste negocieri. S-a ajuns chiar și la dosare penale, deja.
În cadrul ședinței s-a evidențiat contextul zbuciumat în care se desfășoară pregătirile pentru negocierile ce vor începe cel târziu pe 15 iulie.
Conducerea Sindicatului a încercat să întâlnească toți membrii chiar în unitățile Societății de Transport București STB SA, pentru a le asculta doleanțele privind noul CCM.
Negocierea noului Contract Colectiv de Muncă începe cu… dosare penale!
Numai că reprezentanților Sindicatului li s-a interzis, în mod ilegal, accesul în unități, motivându-se că așa a dat ordin directorul general. Sindicatul a făcut deja plângeri penale în aceste cazuri și urmează, pe cale penală, să afle care sunt persoanele ce se fac vinovate de acestă încălcare flagrantă a Legii. Altfel spus, negocierile pentru noul CCM începe cu… dosare penale!
În cadrul ședinței s-a evidențiat că marea majoritate a salariaților concediați în urma conflictului spontan de muncă din ianuarie 2022 au câștigat procesele împotriva STB SA, semn clar că acele concedieri au fost abuzive, iar cei vinovați trebuie să plătească nominal.
De asemenea, au fost criticate declarațiile de presă din acestă săptămână ale directorului general Adrian Criț.
Acesta a spus că salariul mediu net în STB SA „se apropie” acum de 1.000 de euro (5.000 de lei) pe lună. La Uzina de Reparații (URAC), de exemplu, media salariilor nete sunt la jumătatea acestei sume. Adică, nu „se apropie” deloc de ceea ce spune Adrian Criț.
S-a subliniat, totodată, că ceea ce a prezentat Criț este o medie ridicată nu de veniturile angajaților de rând, ci de salariul său și al celorlalți directori. Salariul net al actualului director general este de 9.000 de euro pe lună – ceea ce este, totuși, cam mult pentru STB SA. Nu?!
De asemenea au fost puse în discuție criticile aduse Sindicatului Transportatorilor pe motiv că s-a solidarizat cu mișcarea grevistă a profesorilor. „Ne-am solidarizat pentru că suntem sindicaliști! Pe de altă parte, niciodată greviștii nu sunt vinovați. Ei atrag atenția asupra unor probleme existente! Vinovați sunt cei care nu respect dorințele oamenilor și nu rezolvă problemele. Ne-am solidarizat cu profesorii pentru că puterea sindicatelor stă în număr și solidaritate! Este simplu”, a spus Vasile Petrariu, președintele STB.
Sindicatul se împotrivește intenției de a externaliza activitățile conexe din STB SA
Președintele Petrariu a atenționat participanții asupra intențiilor actualei conduceri STB SA de a externaliza toate activitățile conexe ale Societății, cum ar fi juridic, contabilitate, resurse umane și chiar mentenanță, pentru a lăsa angajații fără activitate – deși menținerea acestor activități în cadrul societății este mai ieftină -, și de a canaliza banii STB SA către destinații politice private.
Concluziile acestei prime întâlniri sindicale au fost că negocierile noului CCM trebuie să se orienteze către cereri de mărire a salariilor de bază și condiții de muncă mai bune.
Urmează ca după aceste două întâlniri, toate doleanțele membrilor de sindicat să fie centralizate și pe baza lor să se construiască temele de negociere pentru CCM. Acestea vor fi supuse votului reprezentanților tuturor sindicaliștilor, în cadrul unei noi Adunări Generale. Apoi se poate intra cu ele la negocieri.
S-a subliniat faptul că dezideratele care vor face parte din proiectul de Contract Colectiv trebuie susținute cu fermitate de toți membrii de sindicat.
Iar dacă cererile nu vor fi satisfăcute de executivul Societății, va urma conflictul colectiv de muncă, conform legislației actuale, care este acum mult mai permisivă în ceea ce privește grevele.
Lucru ce pare să dea deja dureri de cap directorul general. El a declarat recent, cumva preventiv, că angajații STB SA au salarii mari și „nu au motive să intre în grevă”.
Rămâne de văzut…
(Mai multe informații aflați în VIDEO)