No Result
View All Result
sâmbătă, mai 10, 2025
  • Acasa
    • Despre noi
      • Strategia STB
      • Priorități 2023 – 2026
    • Conducerea STB
    • Istoric STB
  • Munca in STB SA
    • Reporter STB
    • Lumea transportatorilor
  • Ultima ora
    • Info sindicat
  • Turism
  • Mozaic
  • Legislatie
    • Legislatia muncii
    • HCGMB
  • Contact
Pagina membrilor
Stb-Sindicat

Orașul adormit: Ada Kaleh, insula unde Hercule a împlinit a zecea ”muncă”

29/03/2020
in Turism

Ada Kaleh

Distribuie pe FacebookDistribuie pe TwitterDistribute pe Whatsapp

Insula pe care a poposit cândva Hercule, pomenită de Herodot, locuită de Cavalerii Teutoni, apoi de războinicii semilunii otomane, Ada Kaleh, a fost inun­dată în 1970 de apele Dunării, prin construirea hidrocentralei Porțile de Fier I. Această construcție, care ne aduce lumina în case, a scufundat într-o lume adormită nu doar insula Ada Kaleh, ci și Orșova Veche, localitate contruită pe locul fostului castru roman Dierna.

În mod straniu, legendele lui Hercule sunt legate, în mai multe episoade, de teritoriile actualei Românii. Eroul a participat la expediția argonauților care a căutat Lâna de aur în zona actualei Insule a Șerpilor, sau Leuce. De asemenea, a doua ”muncă” a eroului a fost să omoare Hydra din Lerna (Cerna) pe Valea Cernei, actuala stațiune Herculane! Conform legendei, apa minerală din adâncuri ar veni din răsuflarea monstrului îngropat aici de Hercules!

În fine, a zecea muncă, din cele 12 la care l-ar fi obligat zeii pentru o greșeală pe care eroul a făcut-o fără să vrea, ar fi fost furarea boilor lui Geryon, monstrul cu trei trupuri, de pe insula Erythia, fosta insulă Adakaleh, acoperită acum de apele Dunării.

Avea 1,7 kilometri lungime și 500 metri lățime

Ada Kaleh (n.r.: în limba turcă Ada Kale, înseamnă Insula Fortăreață) a fost o insulă pe Dunăre și este acope­rită, din 1970 încoace, de apele lacului de acumulare al hidro­centralei Porțile de Fier I. Insula se găsea la circa 3 km în aval de Orșova și avea o dimen­siune de circa 1,7 kilometri lungime și circa 500 de metri lățime, fiind populată de apro­ximativ 600 de turci. Era un punct turistic îndrăgit, datorită prețurilor fără taxe la care erau vândute delicatesele turcești, bijuteriile și tutunul. Insula mai era renumită și pentru creșterea trandafirilor, din care localnicii obțineau uleiul și parfumul de trandafir.

Revendicată de mai multe imperii, a devenit teritoriu românesc în 1920

Prima atestare documentară vine de la Herodot (484 î.Ch. – 425 î.Ch.) care amintea de Cyraunis, insula plină de măslini și de viță sălbatică. Este amintită apoi de un document al Cavalerilor Teutoni din 22 februarie 1430, care vorbește despre insula Saan cu 216 oameni. De la 1430 devine cunoscută ca Ada Kaleh. Din cauza poziției strategice a insulei, în conflictul dintre habsburgi și otomani insula Ada Kaleh a avut o importanță deosebită. În urma Tratatului de Pace de la Belgrad, din 1739, insula le-a revenit turcilor, cu scurte întreruperi temporare în favoarea austriecilor între anii 1789 și 1791.

Uitată la Congresul de pace de la Berlin (1878), insula Ada-Kaleh a rămas posesiune turcă aflată sub ocupație austro-ungară, până în 1918/1920, când a devenit teritoriu româ­nesc.

Înaintea creării lacului de acumulare de la Porțile de Fier, principalele obiective istorice de pe insulă au fost demolate. Încercarea reclădirii lor în aval, pe Insula Șimian în anii următori, a fost însă fără succes, majoritatea locuitorilor preferând să se mute în alte regiuni ale României (Dobrogea) sau să emigreze în Turcia. Ideea reconstruirii insulei nu a fost însă abandonată.

Ruinele scufundate ies la lumină când lacul este golit

Pierdută în timp este şi istoria Orşovei vechi, de la porţile Caza­nelor. Oraşul fusese construit pe locul castrului roman ”Dierna”.

Ruinele localităţilor scufundate ies la lumină doar când lacul este golit aproape în totalitate. La ultima operaţiune de acest fel, vechii local­nici au ridicat o cruce pe vechiul altar al uneia dintre bisericile scufun­date, dar crucea a intrat din nou sub ape, o dată cu restul urmelor rămase din localităţile sacrificate pentru construcţia hidrocentralei.

Strategia STB

Priorități STB 2024

Stb-Sindicat

Prin unitate ajungem departe!

Categorii articole

  • Comunicate
  • Despre noi
  • Fără categorie
  • Info sindicat
  • Istoric
  • Lumea transportatorilor
  • Mozaic
  • Reporter STB
  • Turism

Link-uri utile

  • DECLARAȚIE PE PROPRIE RĂSPUNDERE
  • ADEVERINȚĂ ANGAJATOR
  • DESCARCĂ ADOBE READER
  • PMB
  • STB SA
  • MDRAP
  • ANRSC
  • UITP
  • MINISTERUL MUNCII
  • POLITICA COOKIES
  • FSTSP-ROMANIA

Date contact

Sindicatul Transportatorilor din Bucuresti (STB)

Adresa: Calea Dudeşti nr. 184, sector 3, Bucureşti

Tel: 0786.285.998

E-mail: contact@stb-sindicat.ro

© 2020 STB Sindicat - Site dezvoltat de Solutii si servicii IT

No Result
View All Result
  • Acasa
    • Despre noi
      • Strategia STB
      • Priorități 2019 – 2020
    • Conducerea STB
    • Istoric STB
  • Munca in STB SA
    • Reporter STB
    • Lumea transportatorilor
  • Ultima ora
    • Info sindicat
  • Turism
  • Mozaic
  • Contact
  • Legislatie
    • Legislatia muncii
    • HCGMB
  • Pagina membrilor

© 2020 STB Sindicat - Site dezvoltat de Solutii si servicii IT

error: Conținutul este protejat !!
Acest site foloseste cookies pentru a oferi utilizatorilor o experienta cat mai placuta.AcceptDetalii cookies