Duminică, 07.06.2020, un troleibuz a luat foc în timp ce se deplasa pe Bd. Lascăr Catargiu, pe sensul spre Gara de Nord, pe linia 86. În vehicul se aflau doar un călător şi conducătorul troleibuzului, fără ca vreunul dintre aceştia să fie afectați. A fost un eveniment unicat în Capitală în ultimii 30 de ani. Incidentul a declanșat însă un scandal pe tema siguranței în trafic a parcului de vehicule al Societății de Transport București (STB SA) și a competenței angajaților în privința mentenanței autovehiculelor.
În urma acestui incident, Nicușor Dan, candidat din partea PNL pentru Primăria Capitalei, a spus într-o conferință de presă susținută în fața depoului Vatra Luminoasă că la nivelul STB SA nu există o mentenanță profesionistă.
La acea conferință de presă, Nicușor Dan l-a invitat și pe Valer Ciobănescu, în calitate de lider sindical în STB SA.
Acesta a afirmat că în societate nu există piese de schimb, iar în acest context se iau piese de pe anumite vehicule pentru a le pune, la cârpeală, pe cele care pleacă în traseu.
Valer Ciobănescu a mai spus că vehiculele STB SA pun în pericol viața călătorilor pentru că pleacă în traseu cu sistemul de frânare și direcția defecte, iar Inspecția Tehnică Periodică a mașinilor este măsluită pentru a putea fi lăsate în trafic. Adică, în măsura în care nu s-ar măslui ITP-ul, nu am mai avea transport în comun în București. Aceste informații au fost luate de bune de opinia publică.
Inspecția Tehnică la transportul în comun nu se poate măslui. De ce au mințit?
Am verificat informațiile la specialiștii care fac reviziile și ITP-urile acestor vehicule. Adică, cei care ”nu se pricep la mentenanță”, după cum i-a catalogat Nicușor Dan.
Am aflat la depoul Berceni că revizia se face zilnic pentru fiecare vehicul, inclusiv pe calculator. Astfel, o mașină nu poate pleca în traseu dacă nu are foaie de parcurs, cu serie și semnătură.
Cel care semnează răspunde de ceea ce se întâmplă cu acel vehicul care transportă călători. Fără direcție și frâne în bună regulă nu pleacă nicio mașină din depou sau autobază! Altfel spus, este foarte puțin probabil ca cineva să-și riște libertatea pentru a măslui revizia tehnică.
De asemenea, mașinile de transport public trec prin ITP din șase în șase luni, iar fluxul verificărilor este filmat de camerele din incintă. Datele sunt trimise în timp real la RAR. Astfel, Inspecția Tehnică este, să zicem așa, sacră.
În acest context, de ce s-au făcut afirmații false în jurul acestui eveniment cu troleibuzul care a luat foc?
”Acest lucru face parte dintr-o campanie mai veche, care a început cu doi, trei ani de zile în urmă, de denigrare de către anumiți salariați ai societății, care sunt înregimentați politic, iar acest domn, Nicușor Dan, încearcă să folosească aceste evenimente pentru a-și atrage susținători – pentru că este de notorietate că își dorește foarte mult să ajungă primar general, este candidatul PNL pentru acestă funcție. El speculează, încearcă să profite și să se cațare, așa cum s-au obișnuit cei de dreapta, pe orice eveniment și orice tragedie, creează emoție pentru a manipula și a-i păcăli pe oameni”, a spus pe acestă temă Vasile Petrariu, președintele Sindicatului Transportatorilor din București (STB).
”Scadența va veni foarte repede, iar lumea se va convinge cine are și cine nu are dreptate, cine exagerează și cine nu”, a adăugat Vasile Petrariu.
La
final, menționăm că troleibuzul Irisbus Citelis care a luat foc, a fost
construit de Astra Arad în 2007, aflându-se încă în perioada normală de
exploatare pentru un troleibuz. Acesta avea toate dotările moderne, precum
podea coborâtă, aer condiţionat, rampă pentru persoanele cu dizabilităţi,
afişaj interior şi anunţuri vocale.
De ce a luat foc, dacă nu era vechi?
Reamintim că în anul 2006 autoturismul Ferrari al fotbalistului Gabriel Popescu a luat foc pe Autostrada București-Pitești și a ars în întregime. Mașina fusese fabricate în 2006, adică era nouă…