SINDICATUL TRANSPORTATORILOR DIN BUCUREȘTI, sindicat reprezentativ la nivelul STB S.A., conform Legii 62/2011a Dialogului social, afiliat la Federația Sindicatelor din Transporturi Transloc și Servicii Publice „ATU-ROMÂNIA”, federație care pe plan internațional este afiliată la Federația Europenă a Lucrătorilor Transportatori (ETF), Federaţia Internaţională a Transportatorilor (ITF) și Internaționala Serviciilor Publice(PSI) și care are peste 9.000 membri, din toate categoriile de încadrare, adică 85% din numărul total de salariați, a avut în perioada 5-12 august 2020 o serie de dezbateri la nivelul activului sindical.
În urma acestor întâlniri s-a desprins o singură concluzie clară și anume că, în perioada 2016-2020, parteneriatul pe care l-a avut SINDICATUL TRANSPORTATORILOR DIN BUCUREȘTI cu Primarul General al Capitalei, Doamna GABRIELA FIREA, a fost unul benefic pentru STB S.A., inclusiv pentru salariați. Acesta este motivul pentru care sindicaliștii și-au exprimat dorința că el să fie menținut, decizia fiind:
SUSȚINEREA CANDIDATURII PENTRU UN NOU MANDAT A DOAMNEI GABRIELA FIREA ȘI A UNEI MAJORITĂȚI ÎN CGMB PENTRU A CONTINUA PROIECTELE LEGATE DE TRANSPORTUL PUBLIC LOCAL ÎN BUCUREȘTI.
Iată datele concrete care au stat la baza acestei decizii:
Pentru prima oară transportul public local a devenit una din primele priorități ale unui Primar General, în acest sens luându-se măsuri concrete în ce privește acest serviciu la nivel de București.
Din cauza subfinanțării cronice în perioada anilor ’90 până în anul 2016, sute de autobuze, troleibuze și tramvaie au ajuns să fie imobilizate în autobaze și depouri din cauza lipsei materialelor și a pieselor de schimb, ceea ce s-a răsfrânt dureros asupra întregii vieți a Capitalei. În acest sens, pentru creșterea performanței principalului operator de transport public local din București și din țară și printre primii patru din Europa (RATB respectiv STB SA), singura soluție era infuzia de fonduri.
Prin eforturile financiare făcute de actuala echipă a Primăriei Capitalei, STB SA a început să se apropie cu pași repezi de un serviciu de calitate: au fost scoase din imobilizare peste 400 de vehicule, parcul circulant de autobuze a crescut de la 630 la 1.100 în momentul de față, tramvaie de la 223 la 280, troleibuze de la 146 la 181. De asemenea, de la un număr de aprox.250 vehicule cu aer condiționat în 2016, avem în funcțiune circa 850, incluzând și autobuzele noi, precum și cele care nu aveau instalație de aer condiționat și au fost dotate ulterior: 95 troleibuze, 24 tramvaie, 98 autobuze, proces care va continua;
În ce privește politica de reînnoire a parcului de vehicule, pentru a putea oferi cetățenilor un serviciu la standarde europene prin achiziționarea de vehicule electrice, nepoluante, troleibuze cu autonomie mărită, tramvaie noi, a devenit o certitudine, pentru că:
- În București circulă deja 400 de autobuze noi Euro VI ( începând cu octombrie 2018); Contractul pentru cele 130 de autobuze hybrid este în desfășurare (au venit deja 50 buc. calendarul privind livrarea fiind decalat ca urmare a pandemiei);
- Contractul pentru cele 100 troleibuze cu autonomie lărgită este semnat, se așteapă anul acesta prototipul;
- Licitația pentru cele 100 tramvaie noi este în desfășurare, se așteaptă declararea câștigătorului;
- Licitație pentru cele 100 autobuze electrice este în desfășurare.
Legat de buna funcționare a societății, pentru prima oară, începând cu anul 2016 până în prezent, Bugetul de Venituri și Cheltuieli a fost votat și aprobat anual în CGMB, la propunerea Primarului General;
Un lucru foarte important de asemenea, este cel legat de investițiile realizate cu sprijinul PMB care a alocat fondurile necesare în perioada 2016-2020 la nivelul RATB respectiv STB S.A., ce vizează mijloace tehnice, specifice desfăşurării activităţii de transport, întreţinere şi reparaţii, îmbunătățirea condițiilor de muncă în unități. Pentru prima oară, în această perioadă, investițiile la nivelul STB S.A. au depășit un grad de realizare de peste 85%;
INVESTIȚII 2017 – 2018 (surse proprii, bugetul PMB):
– Modernizarea tramvaie tip V3A-93 PPC-CA cu podea coborâtă;
– Achiziția a 3 stații de spălare vehicule moderne;
– Confecționarea la URAC a 26 tonete moderne (internet, aer condiționat, calorifer electric, sursă de apă și toaletă ecologică, suprafața de 4,4 m2 respectiv 6 m2) de vânzare a titlurilor de călătorie;
– Delimitarea amprizei liniei de tramvai 1-10-21- 47 față de traficul auto general (a crescut considerabil viteza de circulație);
– Achiziționarea a cinci automate vânzare titluri de călătorie;
– Sistem portabil de topire a zăpezii, achiziționarea unor freze mobile pentru îndepărtarea zăpezii;
– Achiziționarea a 31 echipamente pentru spălare, aspirare și igenizare mijloace în comun;
– Autoremorchere pentru tractarea mijloacelor de transport defecte;
– Modernizaea a 2 centrale termice – depoul Vatra Luminoasă și Colentina;
– Modernizarea centrală termică la URAC;
– Modernizarea și repararea unor grupuri sanitare, consolidarea canalelor de lucru;
– Instalație de semnalizare prezența vagoanelor de tramvai – pasajul Lujerului;
– Autovehicul specializat pentru lucrări de ungere a rețelei de contact a troleibuzelor;
– Autovehicul specializat pentru lucrări la înălțime, autobasculante, buldoexcavatoare;
– Autovehicul specializat dotat cu agregat termic de sudură pentru întreținerea și reparația liniilor de tramvai;
– Electrocompresor, mașină de echilibrat rotoare motoare electrice, achiziționarea unor elevatoare auto cu 4 coloane mobile;
– Lucrări de extindere a unor refugii;
– Modernizarea prin montarea de instalații de climatizare pentru troleibuze ASTRA IRISBUS, tramvaie și autobuze MERCEDES EURO3;
– Reconstrucția și îmbunătățirea parametrilor tehnici și confort a 50 de tramvaie;
– Achiziționarea unor utilaje și dispozitive (strunguri cu comandă numerică, mașini de frezat și rulat filete/profile, etc.);
– Lucrări privind reabilitarea și modernizarea autobazei GIURGIULUI;
Decizia de a se reorganiza RATB-ul prin transformare în societate comercială conform legislației românești și Directivelor Europene, a fost una foarte importantă pentru că în felul acesta se putea asigura finanțarea serviciului de transport public local în București.
Esential, de asemenea, a fost preluarea tuturor salariaților și a drepturilor ce decurg din CCM-RATB aplicabil conform art.7(1)(2) din Hotărârea CGMB nr.55/22.02.2018, în noua societate comercială. În toată această perioadă Contractul Colectiv de Muncă la nivelul Societății de Transport București STB S.A. a fost respectat în totalitate, an de an fiind îmbunătățit în avantajul salariaților STB S.A. cu sprijinul, bineînțeles, al Primarului General.
Încredințarea directă a serviciului de transport public local, precum și semnarea primului Contract de Delegare (Nr.1/17.09.2018 – 17.09.2019) a fost un lucru foarte important, prioritatea fiind în continuare semnarea Contractului de Delegare pentru următorii 10 ani.
Toate acestea sunt parte din ceea ce a însemnat prioritatea pentru Primarul General, ne referim la serviciul de transport public local și la Societatea de Transport București STB SA, pentru că efectele pozitive sunt în primul rând pentru cetățeni și, nu în ultimul rând, pentru cei care prestează acest serviciu public de transport.
Avantajele susținerii transportului public local sunt evidente:
- Capacitate superioară de transport, la același grad de ocupare a spațiului stradal;
- Ritmicitate, viteză medie comparabilă ori superioară traficului general;
- Confort rezonabil, siguranță și securitate sporite;
- Consum de energie și grad de poluare inferioare;
- Tarife foarte mici.
De asemenea, investițiile privind modernizarea infrastructurii și a parcului de vehicule au ca efect:
- Creșterea confortului călătorilor;
- Reducerea timpului călătoriilor printr-o viteză sporită de deplasare a vehiculelor, frecvență mare, dispecerizare îmbunătățită, prioritizarea intersecțiilor;
- Creșterea siguranței călătorilor în stații prin modernizarea peroanelor și o mai bună demarcare a acestora în traficul general;
- Creșterea vitezei de operare de la 14,84 la 22,38 km/h (în zonele cu bandă proprie);
- Creșterea capacității de transport de la 4.638 la 5.324 călători/oră și sens;
- Diminuarea zgomotului și vibrațiilor;
- Scăderea consumului de energie electrică cu aprox.10%.
Legat de transportul public local, enumerăm câteva din proiectele prevăzute în PMUD 2016-2030 Regiunea București-Ilfov, care mai mult ca sigur vor continua în noul mandat de Primar General al Doamnei GABRIELA FIREA:
- Modernizarea infrastructurii de tramvai;
- Reabilitarea unor depouri de tramvai, troleibuze și autobaze;
- Reabilitarea stațiilor de tramvai și autobuz;
- Îmbunătățirea sistemelor de automatizare pentru serviciile cu tramvaie;
- Implementarea unui sistem de transport public în județul Ilfov;
- Benzi de circulație cu prioritate pentru transportul public;
- Modernizarea rețelei de troleibuze;
- Achiziția de vehicule noi (tramvaie, troleibuze, autobuze);
- Crearea de parcări tip PARK & RIDE la stațiile cheie de transport public;
- Înființarea unor stații INTERMODALE.