Tur virtual prin Expoziția STB SA, din cadrul Diviziei Sociale și Cultură Organizațională, printre cele 2.500 de obiecte care ”vorbesc” despre istoria transportului public din București. Unele din obiecte fac parte din patrimoniul cultural național. În acest context, expoziția poate fi considerată un veritabil organism cultural.
Exponatele au fost colecționate, în timp, în special prin donațiile unor persoane pasionate de istoria transportului public din Capitala României. Această istorie începe cu 183 de ani în urmă…
Până în anul 1837, când Alexandru Dimitrie Ghica, domnitor al Țării Românești, a modificta legislația, transportul public era restricționat dur în București.
Nicio persoană nu avea voie să meargă cu caleașca sau faetonul prin oraș, dacă nu avea drept de vot, adică dacă nu era bogat. Legile erau atât de aspre încât cel care era prins că a încălcat această normă de trafic era biciuit în piața publică.
Ca urmare a dezvoltării Bucureștiului, Ghica a fost obligat să dea legea prin care a introdus “trăsura de piață” pentru a înlesnit venirea la oraș a târgoveților care aduceau produse alimentare.
Mijloacele de transport cu mai mulți pasageri și-au făcut apariția în 1850 – o platformă pe care se puneau două bănci pentru 10 sau12 călători.
În 1872, ”Primăria Comunei București” a aprobat introducerea tramvaiului cu cai și a fost înființată prima Societate a Tramvaielor din Bcurești (STB). Era vorba despre un tramvai cu etaj care circula pe Calea Victoriei, numită pe atunci Podul Mogoșoaiei.
Bucureștiul a fost al nouălea oraș din lume care a introdus tramvaiul în transportul public.
Exploziția STB SA deține un bilet de călătorie, unicat, de la 1872, respectiv prima seria de bilete de călătorie din București, pe când circula tramvaiul cu etaj. Acest bilet face parte din patrimoniul cultural național.
În 1881 a apărut cea de-a doua societate a tramvaielor bucureștene, cu capital străin, care a funcționat în paralel cu prima.
În 1909 cele două societăți au fuzionat și s-au emis primele acțiuni ale STB.
Exploziția STB SA deține un registru al Adunărilor Generale STB începând cu 1909, până în 1947, când societatea a fost naționalizată. Și acest registru face parte din patrimoniul cultural național.
Demn de menționat este faptul că în 1916, în timpul Primului Război Mondial, majoritatea acționarilor STB și-a trimis acțiunile, cele emise în 1909, în Rusia, odată cu Tezaurul BNR – pentru a fi ferite de invazia germană. Consecințele sunt cunoscute. Sovieticii au confiscat acele bunuri.
Istoria STB a mers însă mai departe, odată cu istoria țării…