Mulți dintre conducătorii de vehicule din Societatea de Transport București (STB SA) nu sunt doar șoferi: au hobby-uri exotice, în care, uneori, chiar excelează. Unul dintre ei este Daniel Ostrovschi (49 de ani), conducător de autobuz la STB SA. Daniel s-a clasat pe locul doi la un concurs național desfășurat în iunie la Constanța, urmat de un alt loc 2, obținut la Socodor, județul Arad.
„ Am luat locul 2 din cauza faptului că am avut mici erori la cotele de construcție. Menționez că sunt pe locul 2 la nivel național din anul 2020, când am prezentat o navă lucrată de mine la Muzeul Național al Marinei Constanța”, spune Daniel Ostrovschi.
Trebuie menționat însă că aluat și un loc 1, la categoria „Evoluție”, în 2022, la Socodor…
Ingredientele care stau la baza hobby-ului numit navomodelism sunt știința, multă, și răbdarea – la fel de multă. Asta pentru că o navă, chiar de mici dimensiuni, este compusă din câteva sute de piese ce trebuie realizate la aparatura de mecanică fină, apoi asamblate în așa fel încât nava să plutească pe apă.
La nava care i-a adus titlul de vicecampion național, de exemplu, a muncit un an și jumătate.
Pentru a știi să faci câteva sute de piese și să le pui la locul lor (timp de un an și jumătate!) în așa fel încât navomodelul să și plutească, trebuie să cunoști în detaliu nava originală pe care o copiezi. Este vorba de multă știință și multă răbdare.
„Acum construiesc în Pescadorul Saint ELME. Mă străduiesc să-l scot cât pot de mult de ceea ce este real și sa fie punctat de locul 1.
La nivel mondial, acum se lucreza mult cu imprimanta, se scanează planurile și se construiesc electronic piesele.
Construcția unui navomodele ajunge la un cost 1.000 euro – care înseamnă doar materialele, fără manopera”, explică Daniel.
În fine, pentru că relația cu apa nu i-a dat pace niciodată, Daniel Ostrovschi a absolvit și un curs de navigatori pe veliere (în mărime naturală), a obținut brevetul, iar în acest moment, în afară de condusul autobuzelor prin București, are dreptul să conducă ambarcațiuni cu velă, cu lungimea maximă de 24 de metri, având la bord cel mult 12 persoane, pe fluvii, mări și oceane.
„Cu velierul am fost anul acesta pe Marea Negara. Am avut vânt puternic de 14 noduri”.
Cu fiica, Maria, 8 ani, pe velier