Transportul în comun a intrat în mari transformări în ultimii ani, pe plan mondial. Încălzirea globală accelerată a determinat mutarea centrului de greutate de pe vehiculele cu ardere internă, poluante, pe cele ce propulsie electrică, ecologică. Bucureștiul s-a înscris și el pe această traiectorie.
Astfel, în aproape toate zonele de activitate, civilizația carbonului este înlocuită de cea a electronului. În afară de poluare, mai sunt două cauze ale acestei transformări…
Bugetul pe anul 2020 al Primăriei Municipiului București are ca prioritate absolută domeniul fluidizării traficului și combaterii poluării.
Municipalitatea dorește să aducă în metropolă autobuze, tramvaie și troleibuze noi, nepoluante. Astfel, pe lângă cele 400 de autobuze Euro 6 achiziționate deja, vor fi cumpărate 130 de autobuze hibrid, 100 de troleibuze, 100 de autobuze electrice și 100 de tramvaie.
După cum se vede, Primăria Capitalei mută centrul de greutate al transportului public pe vehiculele propulsate de motoare electrice. Aceasta este o tendință generală, în toate metropolele lumii.
Dr. ing. Ioan Sebeșan, profesor de material rulant la Politehnica din București, subliniază că dintre toate aceste vehicule electrice, tramvaiul pare să aibă viitorul cel mai strălucit.
Transportul urban pe șine este reconsiderat la această oră în marile orașe ale lumii, pentru că asigură fluiduizarea traficului la un consum redus de energie. Tramvaie lungi, cu o capacitate sporită de transport, confortabile, cu podeaua coborâtă, pentru a fi ușor accesibile publicului călător, vor apărea și în București.
Pe lângă faptul că asigură fluidizarea traficului aglomerat, transportul public bazat pe energie electrică rezolvă și problema poluării.
Creșterea temperaturii globale pune omenirea în pericol
În ultimii ani, omenirea asistă la o încălzire accelerată a temperaturii globale. Ultimii cinci ani au fost cei mai calzi de când au început înregistrările meteorologice (1850).
Aceste schimbări au la bază, spun specialiștii, efectele industrializării accelerate, în special pe zona hidrocarburilor și a cărbunelui – pe scurt: poluarea.
Noi am consumat, în aproximativ 200 de ani, combustibilul fosil creat de natură în sute de milioane de ani, am scurtcircuitat cicluri ale carbonului, iar acum avem în atmosferă o concentrație de CO2 cu 40% mai mare decât cea din 1750, când considerăm că începe era industrială. Acesta ar fi principalul motiv al dezechilibrelor meteorologice.
Ca remediu, omenirea trebuie să renunțe urgent la mașinile cu ardere internă poluante și, în general, la orice tehnologie care presupune eliminare de bioxid de carbon în atmosferă.
Vehiculele mai sus menționate vor fi înlocuite, cât mai repede posibil, cu cele electrice.
Noile mijloace pentru transportul public de suprafață urmăresc și decongestionarea traficului actual din marile orașe ale lumii. Vor deveni mai atrăgătoare pentru călători și vor micșora timpul de deplasare dintr-un punct în altul al orașului, ca alternativă la autoturism.
Zăcămintele fosile sunt epuizabile
Un al treilea motiv pentru care se renunță la vehiculele consumatoare de hidrocarburi fosile este faptul că aceste zăcăminte, sau bogății naturale, sunt epuizabile.
Adică, la un moment dat se vor termina.
În volumul ”Securitatea energetică la Marea Neagră”, apărut la Editura Academiei Naționale de Informații, dr. ing. Gheorghe Buliga, fostul președinte al Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, arată că: ”În jurul anului 2050 se va putea vorbi despre “moartea petrolului” ca principală resursă (rezervă) energetică a civilizaţiei noastre. Până atunci, scăderea dramatică a resurselor ne va marca în mod decisiv”.
Asta înseamnă că peste câteva zeci de ani, omenirea se va confrunta cu cea mai grea problemă pe care a avut-o vreodată: dispariția combustibilului pe care îl turnăm în autoturismele noastre (petrol), pe care îl folosim în bucătării (gaz metan) sau care este folosit în termocentrale (cărbunele).
Desigur, vom putea merge cu transportul în comun electric, ne vom găti pe aragazul electric, ne vom încălzi de la energia panourilor solare de pe locuință, dar… vom întâmpina o mare problemă în agricultură. Îngrășămintele chimice, chimia și petrochimia în general, folosesc aceste resurse energetice fosile epuizabile. Se pare că în această zonă omenirea este, încă, descoperită.