Uzina de Reparații (URAC) este o unitate de elită a Societății de Transport București (STB SA) de peste 100 de ani. Aici se repară, se modernizează și se contruiesc tramvaie pentru Capitala României de către cei mai buni specialiști în construcții de mașini pe care îi mai are acum Metropola.
Specialiștii de la URAC pot repara/recondiționa un tramvai cap-coadă într-o lună, de exemplu. Desigur, dacă au materialele necesare. Dacă nu, în trei, patru luni. Sau mai mult. Iar în ultimul timp, investiția în piese de schimb și materiale este extrem de deficitară în STB SA. Adică, reparațiile durează foarte mult.
S-a pus problema dacă nu cumva cheltuielile cu salariile, care sunt de aproximativ 70% din bugetul anual al STB SA, ar fi de vină pentru aceată situație.
Luată la bani mărunți, problema apare în cu totul altă lumină decât este prezentată cu vehemență în spațiul pubic.
Coșul minim de consum lunar, calculat în baza Legii 174/14 august 2020, a fost, în septembrie 2021, de 5.993 lei pe lună pentru o familie de doi adulți și un copil, de 4.417 lei pe lună pentru o familie de doi adulți fără copii și 2.708 lei pe lună pentru o persoană adultă singură.
Lăsăm deoparte faptul că de atunci până acum prețurile produselor de bază din acest coș lunar de consum au crescut cu cel puțin 30%, iar autoritățile ar fi trebuit să facă recalcularea…
În fine, un sudor din URAC, unul cu experiență (sudori tineri nici nu mai există, de fapt) câștigă 2.700 de lei pe lună, net – salariu de bază. Adică aproape că nu poate să își asigure nici măcar propria existență. Dacă ar fi căsătorit, soția sa ar trebui să câștige și ea cel puțin 1.709 lei pe lună net pentru a-și putea asigura traiul împreună. Dacă au și un copil, soția sudorului de la URAC trebuie să câștige 3.285 de lei pe lună, net, pentru familia sa. O mențiune ar fi de făcut: un sudor bun se formează în 7 ani…
Din cele arătate mai sus, este clar că cei 70% alocați din bugetul STB SA angajaților nu înseamnă că salariile sunt mari, ci că bugetul alocat anual Societății este mic! Acesta este motivul pentru care nu se pot face investiții, reparații, modernizări etc. Adică nu se poate înainta.
Un fost ministru secretar de stat de pe vremea lui Ceaușescu a fost în Statele Unite pentru a perfecta un contract între americani și România Socialistă. El a constatat atunci că diferențele esențiale dintre SUA și România sunt două: ”1 – În America se muncește; 2 – În America se plătește!”
Se pare că nici până astăzi diferențele acestea nu s-au modificat.