Avocatul Poporului (AP) a formulat excepţie de neconstituţionalitate privind prevederi din OUG nr. 36/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru adoptarea unor măsuri pe timpul stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020.
Renate Weber, Avocatul Poporului, spune că nu a fost consultat Consiliul Economic și Social de către Guvernul Orban atunci când au fost emise Ordonanțele Militare, lucru obligatoriu în opinia sa.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru adoptarea unor măsuri pe timpul stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020 (…) aduce atingere prevederilor art 1, alin 5 coroborate cu cele ale art. 141 din Constituţia României”, prevede excepţia de neconstituţionalitate trimisă, vineri, Curţii Constituţionale a României.
Potrivit AP, OUG nr. 36/2020 încalcă dispoziţiile constituţionale din articolul 1, alineatul 5 privind principiul securităţii juridice, în componenta referitoare la calitatea legii, dat fiind faptul că nu a fost solicitat avizul Consiliului Economic şi Social la elaborarea sa, informează Agerpres.
Ce spune Avocatul Poporului
„Analizând titlul şi conţinutul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2020, observăm că actul normativ are în vedere modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor profesionişti, cu modificările şi completările ulterioare şi a Legii nr. 145/2019 privind statutul poliţiştilor de penitenciare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi luarea unor măsuri pe timpul stării de urgenţă instituite prin Decretul Preşedintelui României nr. 195/2020. Astfel, Guvernul a stabilit că actele normative referite nu prevăd o conduită instituţională cu privire la gestionarea raportului de serviciu a cadrelor militare în activitate/poliţiştilor/soldaţilor şi gradaţilor profesionişti aflaţi în situaţiile de instituire a stării de urgenţă, a stării de asediu sau a stării de război ori în caz de mobilizare”, afirmă Avocatul Poporului.
Conform AP, ţinând cont de nevoia de asigurare a capacităţii operaţionale a unităţilor, Guvernul a considerat necesară stabilirea unei conduite referitoare la gestionarea raporturilor de serviciu ale cadrelor militare în activitate/poliţiştilor/soldaţilor şi gradaţilor profesionişti, în concret în ceea ce priveşte detaşarea, suspendarea raporturilor de serviciu şi încetarea acestora.
AP precizează că articolul 141 din Constituţie consacră Consiliului Economic şi Social rolul de „organ consultativ al Parlamentului şi al Guvernului în domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organică de înfiinţare, organizare şi funcţionare”.
De asemenea, Renate Weber afirmă că prevederi din Legea nr. 248/2013 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, republicată în Monitorul Oficial pe 2 octombrie 2015, stipulează că este consultat obligatoriu Consiliul Economic şi Social asupra proiectelor de acte normative iniţiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputaţilor ori senatorilor, iar rezultatul acestei consultări se concretizează în avize la proiectele de acte normative.
Potrivit Legii nr. 248/2013, printre domeniile de specialitate ale Consiliului Economic şi Social se numără relaţiile de muncă şi drepturi şi libertăţi cetăţeneşti.