Astăzi se împlinesc 114 de la celebrul zbor al lui Train Vuia, înregistrat pe 18 martie 1906. Cu toate că lumea întreagă îi punea piedici, inclusiv academicienii francezi, cei mai luminaţi la vremea respectivă, Vuia a reuşit să construiască un ”aeroplan-automobil” – prima maşină zburătoare a lumii.
Traian Vuia s-a născut în 1872 în satul Surducu Mic, din Timiş. Fiind pasionat de zbor de la vârstă fragedă, după absolvirea bacalaureatului în 1892, Vuia pleacă la Budapesta pentru a se înscrie la Politehnică.
După
terminarea facultăţii, Traian Vuia se întoarce la Lugoj. Aici continuă să
studieze problema zborului uman şi începe să-şi construiască primul aparat de
zbor, pe care-l numeşte aeroplan-automobil. Adică, voia să combine ideea de
automobile cu cea de planor.
Din cauza lipsurilor financiare, nu reuşeşte să-şi ducă la capăt proiectul şi decide să plece la Paris, în iulie 1902.
Vuia
îşi trimite planurile Academiei de Ştiinţe de la Paris pe, 16 februarie 1903,
prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat mai greu decât aerul, cât şi
procedura de decolare.
Academia
îi respinge proiectul cu motivaţia că ar fi prea utopic: ”Problema zborului cu
un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi nu este
decât un vis”.
Motorul de maşină se brevetase cu doar 20 de ani înainte de
zborul lui Vuia
Cu
ajutorul mentorului său, Coriolan Brediceanu, în toamna lui 1904 începe să-şi
construiască un motor de maşină mai special. În 1904 obţine un brevet pentru
această invenţie în Marea Britanie. Întreaga parte mecanică e terminată în
februarie 1905. Aparatul este gata în decembrie, după ce i se montează motorul,
şi este numit Vuia I, poreclit Liliacul, din cauza formei sale. Avea prevăzută
o greutate totală de 250 kg, o suprafaţă de susţinere de 14 metri pătraţi
şi un motor de 20 CP. Primele experimente au început în 1905, ca pe un
automobil, cu aripile demontate, pentru a căpăta experienţă în manevrarea lui.
Pe 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris,
aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o acceleraţie pe o distanţă de
50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălţime de aproape un metru, pe o
distanţă de 12 metri, după care avionul a aterizat.
Traian
Vuia a realizat primul zbor complet din lume, pentru că a construit un aeroplan
complet. A arătat lumii care este principiul pe care trebuie să meargă
aeronautica: un avion trebuie să ruleze, să decoleze şi să aterizeze prin
mijloace proprii. Aparatul original nu s-a păstrat, a fost dezansamblat chiar
de Vuia. La Muzeul Aviaţiei există însă o replică la scară unu pe unu a
primului avion din lume.
Nici automobilismul nu era foarte dezvoltat în
1906. Abia în 1886, Karl Benz a brevetat primul motor modern cu benzină care
deschide istoria automobilismului aşa cum îl cunoaştem astăzi. După 20 de ani,
motorul de maşină era adaptat zborului de către Traian Vuia.