Meteorologii anunță pentru acest sfârșit de săptămână vreme rece, ploi, lapoviță și ninsoare. La munte, zăpada va fi viscolită. A venit, cam devreme, iarna. În acest context, este posibil ca anumite drumuri să se închidă. Dar… Trebuie neapărat să închidem drumurile când este viscol? Nu! Există deja o mulţime de soluţii, ba chiar se studiază metode foarte ieftine şi ecologice de a împiedica troienirea şoselelor.
În general, prevenirea troienirii drumurilor se face cu parazăpezi, care sunt destul de eficiente. Unele dintre cele mai bune s-au dovedit parazăpezile vii, în special sălciile ornamentale.
Iată însă că de câțiva ani americanii testează o metodă şi mai ieftină şi mai eficientă: porumbul!
Departatmentul de Transporturi Iowa a semnat un contract special cu fermiererii care au terenuri pe marginea drumurilor. Drumarii au cerut fermierilor să planteze şase rânduri de porumb în apropierea drumurilor şi să lase cocenii acolo pe timpul iernii, pe post de parazăpezi. Toamna, oamenii îşi recoltează ştiuleţii, dar lasă tulpinile pe lor. Primăvara pot să recolteze şi cocenii.
Pentru ”parazăpezile vii” se primeşte subvenţie agricolă
Pentru porumbul cultivat în aceste parazăpezi vii, fermierul primeşte de la drumari o subvenţie de cinci dolari pentru fiecare baniţă (25,4012 kg) de porumb boabe recoltat din parazăpezi. În noiembrie stundenţii de la Universitatea Triffin (Ohio) au început studiul economic al unui asemenea sistem de parazăpezi vii din porumb. Conform datelor preliminare, doar statele Ohio şi Minnesotta ar putea economisi între 15 şi 20 de milioane de dolari pe sezon, dacă ar implementa această soluţie.
În Canada, parazăpezile din porumb se folosesc din 1996. Plantează 6, până la 12 rânduri, în funcţie de viteza medie a vântului în zona respectivă şi plătesc fermierilor contravaloarea lucrărilor agricole şi subvenţia la tona de porumb prin negociere directă.
Asfaltul sărat, ultima găselniţă pentru ieftinirea deszăpezirii
Tot americanii cercetează metoda de degivrare a drumului prin amestecarea bitumului cu sare. Adică, atunci când se construieşte sau se repară stratul de uzură al drumului, acesta se toarnă dintr-un material special, adică asfalt sărat.
Acesta poate acţiona pentru a opri îngheţarea zăpezii pe carosabil timp de doi ani, fără ca materialul antiderapant să ditrugă calea rutieră, aşa cum se întâmplă în cazurile clasice de deszăpezire şi fără ca drumarul să mai cheltuiască bani.
De asemenea, se studiază posibilitatea deszăpezirii din avion, oricât ar părea de ciudat. Adică se pulverizează o substanţă specială, ecologică, cu mare persistenţă în degivrare.
(REVISTA DRUMURI/PODURI)