Suntem trecuți de mijlocul lunii noiembrie, dar Primăria Capitalei încă nu a recepționat cele 10 tramvaie noi, din lotul de 100, cumpărat de la Astra Arad. Întârzierile au fost cauzate de faptul că producătorul a înlocuit motoarele cu care a licitat, cu unele mai… firave.
Tramvaiele de la Astra au ajuns în București începând cu luna iunie, dar stau deocamdată în depourile STB. Inițial, primarul Nicușor Dan a declarat că vor ieși pe traseu începând cu luna septembrie, însă mai avem câteva zile și a ajungem la mijlocul lunii noiembrie, dar recepția nu este gata.
Comisia specială din Primăria Capitalei întârzie să semneze recepția celor 10 tramvaie, care stau din vară în depozitele Societății de Transport București (STB SA). Mărul discordiei: motorul montat pe boghiurile tramvaielor este altul decât cel promis.
„Primăria nu își permite să primească tramvaie care sunt sub parametrii tehnici pe care i-a cerut în caietul de sarcini și ofertați. Noi avem un contract de finanțare cu Comisia Europeană care este verificat de ADR”, a explicat, la un moment dat, Nicușor Dan.
Edilul se referea la faptul că Astra Arad a înlocuit, în timpul fabricării, motorul pe care ar fi urmat să-l aibă inițial noile tramvaie, cu o putere de 120 de kW, cu unul care poate atinge o putere de 100 de kW.
Este greu de înțeles de ce o firmă că Astra Arad a modificat datele tehnice ale tramvaiului, față de cele din contract, în măsura în care se știa că toată suflarea românească va fi cu ochii pe această afacere…
În fine, fiind vorba de bani europeni, DNA a intrat pe firul acestei povești. Și a deschis un dosar penal.
Pe tema tramvaielor Imperio cu motoare mai firave decât scria în caietul de sarcini, presshouse.ro a publicat recent un document foarte interesant. Redăm mai jos textul și documentul presshouse.ro:
”Acum câteva zile vorbeam despre niște tramvaie noi destinate bucureștenilor, care – la început a părut a fi întâmplător – au trecut prin apropierea sediului DNA. Cu siguranță, unele din acele tramvaie au dorit numaidecât să se obișnuiască cu această locație. În special persoanele grele de la producătorul arădean şi de la Primăria București. Membrii comisei de recepție a acestor tramvaie tremură numai la gândul de a semna ceva. Ieri am aflat cu toții că într-adevăr DNA a deschis un dosar legat de achiziția acestor tramvaie. Urmează bâlci mare.
Nu trebuie să fim malițioși. Cu siguranță Bucureștiul are nevoie urgentă de tramvaie noi şi moderne. Dar dacă şi așa am ales să le facem autohton că așa a decis Instanța, haideți să le facem corect, nu să vindem mere chinezești în loc de pere românești şi să le plătim că piersici nemțești!
La fel de mult că membrii comisiei de recepție a tramvaielor IMPERIO METROPOLITAN tremură şi membrii marilor familii AFER. Unii membri. Se putea altfel ? Nu există aproape nicio ilegalitate din domeniul feroviar, al transportului urban pe șine sau cu metroul, în spatele căreia să nu se afle măcar un membru al marilor familii AFER.
Știți, pe cei 11 membrii, dintre care câțiva au fugit la pensie. Au rămas câțiva veterani care acum strâng rândurile. M.M.C. – cel cu combinațiile şi cu hotelurile de lângă Gara de Nord, G.B. – cea cu banii şi care odată a fost dată afară din AFER că urmare a unor presupuse deturnări de fonduri de salarii, G.M. – cel cu afacerile personale, C.B. – cel cu rețeaua de șpăgi, D.F. – cel cu „studiile” şi cu susținerea chinezilor, C.M. – cel cu circuitul documentelor în AFER şi alții. Acestora li s-au adăugat nu de mult cu mare entuziasm, câțiva „familiști” noi cum ar fi S.N. zis „Limbă” – cel cu fantezia de a ajunge șef la ARF sau măcar director general al AFER, C.D. – cel cu organigramele, M.P. – cea cu… simplu: cea cu C.D. şi M.A. – cel cu drumurile interminabile la Cluj. Unii dintre aceștia din urmă au mai mult rol periferic, aflându-se într-un stadiu de inițializare.
Dincolo de toate, când ne îndreptăm către noile tramvaie IMPERIO METROPOLITAN începe să ne miroase puternic a M.M.C. şi al său „Pui”. M.M.C a avut de mulți ani în mână activitatea de omologare a tramvaielor. Bănoasă activitate! Mai ales când ea nu intră sub incidența vreunei directive de siguranță ori de interoperabilitate, a vreunei ȘTI sau a vreunui regulament european obligatoriu de aplicat. Nu. Avem aici un vid legislativ intenționat menținut şi care a dat frâu liber unor combinații cu muți bani în spate. Doar că mămăliga a crăpat cu tramvaiele noi achiziționate pentru bucureșteni.
De ce M.M.C.? Pentru că nu se putea prin altcineva. Omului drag al atâtor moguli din lumea feroviară îi place să fie în spatele tuturor afacerilor. Chiar şi cea cu echivalarea în fals a unei omologări de tramvaie. Documente intrate recent în posesia noastră ne dovedesc amploarea neregulilor. Lui M.M.C. îi place la nebunie să emită documente către entități din exteriorul AFER, fără a mai băga înseamnă pe cel de-i zice „director general”. Nici nu trebuie, odată ce ești M.M.C. cel fără de care nu mișcă nimic în AFER.
Că pentru orice vehicul nou sau prototip, era necesară efectuarea unor teste. M.M.C. a considerat că la aceste teste nu mai trebuie să participe experți din AFER, deoarece documentația oferită de producător este suficientă şi „atestă conformitatea proiectului cu legislația aplicabilă”. Probabil că testele respective nici nu au mai avut loc. Pentru a bloca competitorul turc să mai aibă șanse la licitație, procedura de omologare a tramvaielor a fost schimbată în vara lui 2021. În plus, același M.M.C. a cerut omologare tehnică pentru unele echipamente de pe tramvaiul ofertat, doar de la producătorul turc. Cu cel româno-chinez a fost mult mai îngăduitor.
Publicăm în exclusivitate unul din documentele care ne arată cum probabil marile familii AFER au contribuit la trucarea unei licitații pe bani europeni”.
Iată și următorul episod:
“Un prestigios producător de vehicule feroviare arădean se chinuie din greu să livreze niște tramvaie noi şi destul de moderne Primăriei Municipiului București, care la rândul ei se chinuie din greu să nu le primească.
Traseul după care au fost efectuate testele prefigurează înființarea unei stații noi STB fix la intrarea în DNA. În schimbul fierbinte de documente care a avut loc în ultimele lunii între producător şi primărie, fiecare parte o acuză pe cealaltă de neseriozitate. Producătorul susţine că beneficiarul trebuie să-i recepționeze numaidecât tramvaiele. Beneficiarul se plânge că producătorul nu respectă în totalitate cerințele din caietul de sarcini aferent contractului, tramvaiele livrate având alți parametrii. Cu siguranță, această dispută va deveni una din piesele de bază ale viitoarei curse electorale pentru primăria Bucureștiului. De aceea, unii din comisia de recepție se tem să semneze documentele, pentru că… nu şi știe.
Acum să fim corecți. Aceste tramvaie arată destul de bine, sunt încăpătoare, au o structură de rezistență solidă similară cu cea a vehiculelelor feroviare şi au o capacitate de transport mult superioară tuturor variantelor de tramvaie V3A din parcul actual al STB. Cert este că, Bucureștiul are nevoie de tramvaie noi şi moderne. Doar că cineva s-a gândit probabil să pună niște bani „de-o parte” schimbând unele componente şi subansamble cu altele care au alți parametrii, eventual produse de firme de casă sau asociate. La momentul actual, singura instituție din România care trebuie să își dea avizul dacă toate aceste modificări constructive sunt sau nu legale este AFER.
Ultimele articole publicate pe Presshouse au generat o adevărată revoluție la AFER. A început „vânătoarea de surse”. Ușile ținute altă dată deschise sunt trântite brusc, iar unora dintre angajați li se sugerează cu răutate acuze grave cum că ei ar fi „ăia care dau”. Toate acestea, fără nici o dovadă.
Așa cum s-a relatat şi în Episodul 5 al acestei serii, o parte a problemelor pe care le întâmpină acum beneficiarul noilor tramvaie o constituie efectele unor documente emise şi semnate de câțiva membri ai marilor familii AFER, fără semnătura directorului general. Vorbim despre celebrii M.M.C, D.F. şi C.M. Aceștia sunt unii dintre pionierii „chinezificării” şi ai „rusificării” AFER-ului. Așa se obișnuiește, în condițiile în care în majoritatea instituțiilor publice fiecare face ce vrea, după interesele liniilor de finanțare paralele cu salarizarea de care beneficiază respectivii.
La 46 de zile după emiterea documentului prezentat în Episodul 5, același M.M.C. ajutat de D.F. emite un alt document către producătorul arădean. Un document cel puțin la fel de „binevoitor” cu mogul gazdă de la InnoTrans. Publicăm în exclusivitate acest document. Ceea ce este scris atât în acest document, cât şi în cel prezentat anterior în Episodul 5 nu a făcut decât să contribuie la agravarea blocajului actual între producătorul arădean şi Primăria Municipiului București.
Să cităm puțin: „dacă parametrii tehnici acoperiți de certificatul de omologare sunt nemodificați, certificatul de omologare tehnică acoperă toate soluțiile în legătură cu vehiculul omologat indiferent de numele comercial (în cazul de față, certificatul de omologare tehnică OT nr. 333/2011 acoperă şi varianta cu numele Imperio Metropolitan)”. Care parametrii tehnici nemodificați, când comisia de recepție constată de luni de zile că vehiculele livrate au alți parametrii? AFER emite oare certificate de omologare „în alb”?
Același celebru M.M.C. le scria cu 46 de zile înainte arădenilor următoarele: „referitor la programul de probe statice şi dinamice, facem precizarea că în cazul în care în derularea acestuia vor apărea opinii diferite între dvs. [producătorul arădean – n.r.] şi reprezentanții beneficiarului [Primăria Municipiului București – n.r.], AFER își oferă disponibilitatea în clarificarea acestor probleme”. Întregul proces de achiziție a acestor tramvaie s-a umplut de „opinii diferite”, domnule M.M.C. Care probe statice şi dinamice? Au fost ele efectuate la timp? Dacă da, atunci care mai este scopul probelor din aceste nopți pe liniile din București?
Așteptăm cu interes ca alte instituții să analizeze în detaliu documentele publicate de noi, pe lângă documentele care urmează să apară.
Încheiem episodul cu o întrebare pe care o adresăm atât acelor „alte instituții”, cât şi tuturor angajaților de bună credință din AFER: Cum este posibil să fie transmise din AFER către diverse entități producătoare documente sau adrese, fără semnătura şi menționarea directorului general, cu ștampila oficială a AFER pusă în dreptul semnăturii directorului general adjunct? De ce? Cu atât mai mult, este grav fiind vorba despre documente pe teme tabu care au atras atenția DNA. Cum ar fi normal, ne așteptăm la cercetări disciplinare în AFER din această cauză”.
Episodul 7: Saga tramvaielor IMPERIO METROPOLITAN – minge aruncată la marile familii AFER – documente noi
”Evoluțiile recente legate de efectul Fata Morgana generat de achiziția celor 100 de tramvaie IMPERIO METROPOLITAN de către Primăria Municipiului Bucureşti nu au făcut decât să confirme total cele expuse în episoadele anterioare ale acestei serii de dezvăluiri. Degeaba s-au supărat unii, care ne amenință cu procese.
Problema a ajuns în curtea AFER. A ajuns cumva din nou aici, deoarece de aici a şi plecat problema. O minge grea, aruncată zilele acestea de către beneficiarul contractului de achiziţie. Acea comisie legat de care, producătorul arădean de tramvaie a susținut că ar fi exclusiv vinovată de întârzierea punerii în serviciu a acestor tramvaie noi în folosul bucureștenilor. Adevărul este acela că, așa cum s-a spus şi în episoadele 5 şi 6 ale seriei, noul tip de tramvai furnizat de arădeni a prezentat şi încă prezintă o serie de neconformități tehnice şi juridice constatate tocmai de astă vară, când a dosit la Bucureşti tramvaiul cap de serie. Astfel, presiunea exercitată asupra comisiei de recepție a crescut exponențial. Membrii comisiei nu au cedat, iar tramvaiul nu este încă recepționat. Bravo lor! Un lucru apreciat probabil şi de cei de la DNA, care au intrat pe fir cu un dosar care se anunță a fi unul răsunător. Între timp, Primarul General al Bucureștiului ne-a promis tuturor că primele tramvaie moderne vor circula până la finele lunii noiembrie.
Așa cum s-a scris în episoadele 5 şi 6, o serie de documente emise de AFER şi semnate de membrii marilor familii au oferit posibilitatea producătorului arădean de a forța comisia de recepție să accepte tramvaiul IMPERIO METROPOLITAN ca fiind 100% corespunzător, chiar dacă acesta prezintă alți parametrii tehnici faţă de oferta cu care a fost adjudecată licitația şi chiar dacă documentele de referință, respectiv certificatele de omologare emise de AFER, sunt corespunzătoare unui alt tip de tramvai.
Prezentăm cu această ocazie în exclusivitate un nou document care ne dovedește faptul că saga tramvaielor IMPERIO METROPOLITAN a ajuns la „originile” ei.
În luna aprilie, AFER îi comunica producătorului Arădean faptul că, dacă vor apărea opinii diferite între producătorul şi beneficiarul contractului de achiziție a tramvaielor IMPERIO METROPOLITAN, acesta (adică AFER) își va oferi disponibilitatea în clarificarea acestor probleme. Printr-un document recent intrat în posesia noastră, cei de la Primăria Municipiului Bucureşti îi cer ajutorul AFER-ului. Cu alte cuvinte, oferta generoasă a respectivei disponibilități nu a fost refuzată. Cităm: „Având în vedere că sunteți autoritatea emitentă a certificatelor de omologare pentru tramvaie în baza OMT nr. 290/2000 vă solicităm să ne comunicați dacă certificatele de omologare serie OT nr. 45/2020 şi seria OT nr. 46/2020 sunt valabile, în condiţiile respectării prevederilor din documentul de referința pentru tramvaiul cu lungimea de 36 m, IMPERIO METROPOLITAN 2021 Bucureşti, livrat efectiv achizitorului”.
Întrebarea este tranșantă, iar răspunsul oferit de AFER va constitui cu siguranţă cheia rezolvării întregului impas din saga tramvaielor IMPERIO METROPOLITAN. Toată lumea așteaptă „ruperea pisicii”, credem că inclusiva cei de la DNA.
Astfel, finalizarea întregii probleme legate de achiziția tramvaielor IMPERIO METROPOLITAN de către Primăria Municipiului Bucureşti a ajuns în curtea AFER. Ce vor spune experții în tramvaie din AFER? Vor rezolva problema asumându-și un punct de vedere lămuritor, sau vor arunca din nou mingea în curtea altora?
Am consultat organigrama recentă a AFER pentru a vedea cine din AFER răspunde de problema ridicată de cei de la Primăria Municipiului Bucureşti. Surpriză. Am ajuns chiar doi dintre membrii de seamă ai marilor familii AFER. Le urăm succes. Au acum ocazia să ne dovedească tuturor că tot ce s-a scris despre ei a fost fals? Sau din contră.
Încheiem acest episod cu un simplu exercițiu de imaginație pentru cititori şi poate pentru alte instituții din România. Cine credeți că este membrul de seamă al marilor familii AFER căruia îi place să facă drumuri cu elicopterul la Arad? Probabil, în „interes de serviciu”. Nu vrem să fim răi. Dacă AFER are elicopter de serviciu, tot respectul pentru intuiție din partea noastră. Dacă nu, poate că este vorba despre un serviciu de zbor pus la dispoziţie de alții pentru a „urgenta” remedierea unor probleme. Nu știm. Este clar că elicopterul este mult mai rapid decât trenului şi decât tramvaiul. Vor reveni cu detalii”.