– Prin stabilirea unui „salariu minim adecvat”, UE consideră că vor fi protejate categoriile vulnerabile de lucrători din țările membre.
– Fiecare stat va stabili nivelul venitului minim în funcție de condițiile sociale, economice și de evoluția indicatorilor macroeconomici.
– Punctul de pornire în calcul ar putea fi valoarea coșului de consum ori o cotă de 60% din salariul median sau 50% din salariul mediu brut pe economie.
Una din temele Consiliului Național al Federației Sindicatelor din Transporturi și Servicii Publice – România (FSTSP) a fost cea privind salariile minime adecvate în UE.
Astfel, la 7 iunie 2022, președinția Consiliului și negociatorii Parlamentului European au ajuns la un acord politic provizoriu cu privire la proiectul de directivă privind salariile minime adecvate în UE. Noua lege – odată adoptată – va promova caracterul adecvat al salariilor minime legale și va contribui astfel la asigurarea unor condiții decente de muncă și de trai pentru angajații europeni.
UE dorește să îmbunătățească condițiile de muncă și de viață ale cetățenilor. Salariile echitabile, care asigură un nivel de trai decent, reprezintă unul dintre principiile Pilonului european al drepturilor sociale – lucru pe care România nu îl poate realiza și vom vedea mai jos de ce.
Studiile evidențiază că țările cu o acoperire mare a negocierilor colective tind să aibă un procent mai redus al lucrătorilor cu salarii mici și salarii minime mai ridicate decât țările cu o acoperire scăzută a negocierilor colective.
Prin urmare, statele membre ar trebui să promoveze capacitatea partenerilor sociali (sindicate) de a se angaja în negocieri colective.
Un cadru procedural la nivelul UE care să promoveze salarii minime echitabile și decente în statele membre ale UE va contribui la îmbunătățirea condițiilor de muncă ale lucrătorilor. Printre măsurile care vor fi luate în considerare se numără următoarele:
– Statele membre ar trebui să își stabilească salariile minime legale și să evalueze gradul lor de adecvare în conformitate cu un set de criterii stabile și clare;
– Salariile minime legale ar trebui actualizate în mod regulat și în timp util și pot fi ajustate prin mecanisme de indexare automata.
Un punct foarte important este urmărirea obiectivului de a asigura nu numai salarii minime echitabile, ci și salarii minime decente, respective condiții decente de muncă și de trai pentru angajații europeni.
Statelor membre cu salarii minime legale li se solicită să instituie un cadru procedural pentru stabilirea și actualizarea respectivelor salarii minime în conformitate cu un set de criterii clare.
Consiliul și Parlamentul European au convenit că vor avea loc actualizări ale salariilor minime legale cel puțin o dată la doi ani (sau cel mult o dată la patru ani pentru țările care utilizează un mecanism de indexare automată). Partenerii sociali vor trebui să fie implicați în procedurile de stabilire și actualizare a salariilor minime legale.
Statele membre vor avea la dispoziție doi ani (2024) pentru a transpune directiva în dreptul național.
Salariul minim în Europa, în 2022
Cele mai recente date Eurostat împart țările europene în 3 grupuri în ceea ce privește nivelul tarifelor minime. Prima grupă include țările în care salariul lunar variază între 330-750 EUR. În mod corespunzător, a 2-a grupă are câștiguri între 790-1200 EUR/lună , iar a 3-a grupă – cu un salariu minim de peste 1500 EUR/lună.
După cum se vede deja, diferența dintre tarifele minime este semnificativă, uneori se ridică la peste 1000 EUR. Cel mai mare salariu minim din Europa este de aproape 7 ori mai mare decât cel mai mic (Bulgaria – 332 EUR, Luxemburg – 2.640 EUR).
În tabelele de mai jos, nu sunt cuprinse salariile minime ale țărilor scandinave. Acest lucru se datorează faptului că nu au tarife fixe. Nivelul remunerației depinde atât de deciziile sindicatelor, cât și direct de angajator.
Mai jos sunt tarifele minime care se vor aplica în fiecare țară europeană începând cu 2022:
În concluzie, din anul 2024 țara noastră trebuie să implementeze Venitul Minim European Adecvat.
România are însă o mare problemă cu principiul „Salariilor echitabile, care asigură un nivel de trai decent”, așa cum cere UE.
De ce?
Conform Institutului Național de Statistică (INS), în 2023 (iunie) salariu mediu brut era de 7.364 de lei. 50% din acestă sumă înseamnă 3.682 de lei. Acesta ar trebui să fie salariul minim brut pe economie – care este acum de 3.300 de lei. Să zicem că din anul 2024 el va ajunge, sau chiar va depăși ușor 3.682 de lei.
Numai că, conform datelor INS, coșul minim de trai în octombrie 2023 era de 9.978 de lei net, pentru o familie compusă din doi adulți (părinți) și doi copii. Altfel spus, fiecare părinte ar trebui să aducă în casă 4.500 de lei net pentru a le asigura celor mici coșul minim de trai.
Ce fac cei care au salariul minim pe economie (2.074 lei net), jumătate din ce arată coșul minim (4.500 de lei)? Menționăm că în România, din 5.763.269 de salariați (octombrie 2023), 1.897.000 trăiesc din salariul minim pe economie. Adică, e foarte multă sărăcie, iar „traiul decent” este încă foarte departe…