Știați că mersul pe șine a fost inventat în Transilvania la anul 1.500? Știați că a existat un automotor de tip Săgeata Albastră care străbătea distanţa Bucureşti – Timişoara în 6 ore, în perioada interbelică? Știți că astăzi noul automotor Săgeata Albastră străbate aceeași distanță în 12 ore?…
Aceasta este, în câteva cuvinte, povestea Căilor Ferate Române expusă mai jos de dr. ing. Ioan Sebeşan, profesor de material rulant la Politehnica din București. Să vedem ce se întâmplă la CFR…
Ministerul Transporturilor a anunțat recent că va construi un tronson de cale ferată de mare viteză care va circula între Curtici și Brașov cu… 160 de kilometri la oră.
Între timp, în Uniunea Europeană trenurile de mare viteză sunt cele care circulă cu peste 300 de kilometri la oră.
Ceea ce noi numim ”mare viteză”, în Occident este depășit demult.
Și, culmea, România a fost cândva una dintre fruntașele continentului în materie de căi ferate.
Motivul pentru care trenurile noastre circulă încet este starea foarte proastă a căii ferate în care nu s-a investit de zeci de ani, sau s-a investiti prost.
S-a preferat metoda reducerii vitezei trenurilor pentru ca acestea să nu deraieze.
”Să ne amintim că în perioada interbelică eram la nivelul Germaniei, Franței, Angliei, din punctul de vedere al căilor ferate. Să nu uităm că un automotor tip Săgeata Albastră străbătea distanța Timișoara – București în circa 5 – 6 ore. Astăzi o străbate în 10 -12 ore. Vitezele de circulație au scăzut drastic pentru a evita evenimentele tragice care s-ar putea produce, cum s-a și întâmplat – și care vor fi tot mai dese, dacă nu se iau măsuri. A reduce viteza nu este o soluție”, ne-a spus dr. ing. Ioan Sebeşan.
Viteza medie de deplasare a trenurilor marfare, de pildă, nu depăşeşte 29 de kilometri pe oră!
Asta în condițiile în care CFR Marfă are contracte cu Armata Română și Armata SUA: în caz de război trebuie să transporte trupe!
Astfel, conform art. 5 din H.G. nr. 582/1998, CFR Marfă desfăşoară activităţi de interes public naţional, în scopul realizării transportului feroviar public de marfă şi al satisfacerii nevoilor de apărare a ţării. La art.10 din aceeaşi Hotărâre de Guvern, se precizează că “în vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, CFR Marfă are următoarele obligaţii:
a) să participe, împreună cu ceilalţi factori responsabili, la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare;
b) să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare; d) să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate pentru transport în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor.”
Transportul feroviar este baza pentru deplasarea trupelor şi materialelor militare
Conform
Protocolului interministerial privind colaborarea dintre Ministerul Apărării
Naţionale şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pentru
coordonarea şi executarea transporturilor militare pe căile de comunicaţie
feroviare, navale şi aeriene, protocol înregistrat la Ministerul Apărării
Naţionale sub nr. M-86/02.07.2003 şi la Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului sub nr. MM 2549/08.07.2003, transportul feroviar
constituie modul de transport de bază pentru transportul trupelor şi
materialelor militare, neîntrerupt, pe timp de pace, în caz de calamităţi
naturale, situaţii de criză şi război sau alte situaţii deosebite şi se asigură
de către CFR Marfă.
De asemenea, această unitate economică are
obligaţii privind asigurarea interoperabilităţii sistemelor de transport şi de
trupe militare. Astfel, conform dispoziţiilor lit.c) prevăzută la art.1 din
Hotărârea privind măsurile pentru optimizarea sistemelor de management al
securităţii în domeniul transporturilor navale, nr. 65/25.06.2008 a Consiliului
Suprem de Apărare a Ţării, Ministerul Transporturilor este obligat să
întreprindă măsuri pentru „menţinerea şi dezvoltarea liniei de feribot ca
element de legătură între Europa şi Asia, aceasta fiind concepută ca o
prelungire a Coridorului IV Pan European”. Adică, CFR Marfă trebuie să asigure
continuitatea transporturilor între Europa şi Asia, de la feribot către
Occident.
În
aplicarea angajamentelor asumate de România, CFR Marfă are încheiate convenţii
directe cu Forţele Armate al Statelor Unite ale Americii (U.S. Forces)
convenţii care privesc stabilirea tarifelor, a condiţiilor de transport şi
decontare a serviciilor furnizate armatei americane pentru trenurile KFOR şi
terminalul de feribot.
Iar mărfarele noastre circulă cu 29 de kilometri la oră. Vă dați seama?