Greva de la STB scoate la lumină lupta pentru banii bucureștenilor. Primarul, directorul, sindicatul și angajații STB sunt prinși într-un joc care vizează contractele de achiziție pe care le face compania de transport public din București. (psnews)
Adrian Criț, în conflict de interese
Cea mai importantă solicitare a sindicatului STB a fost demisia lui Adrian Criț din funcția de director STB, însă Nicușor Dan nici nu a vrut să audă de așa ceva. De ce este directorul STB atât de important pentru primar?
Adrian Criț a mai fost director STB (RATB) în perioada 2010-2011. În 2011, Criț a obținut un credit de 250.000 de lei de la Banca Comercială Feroviară, deținută de Valer Blidar, patronul Astra Vagoane Arad. Potrivit unei anchete realizate de revista Kamikaze, chiar Blidar ar fi fost cel care a garantat pentru creditul lui Criț, oferind un cont personal.
După acel credit, RATB-ul condus de Adrian Criț a semnat un contract de 600 de milioane de euro cu Astra Vagoane Arad, companie deținută de Valer Blidar. În schimbul acestor bani, RATB ar fi trebuit să primească 300 de tramvaie. În acest parteneriat era implicată și compania Siemens. Prețul unui tramvai era estimat la uriașa sumă de 2 milioane de euro. Conflictul de interese era evident pentru toată lumea, iar Criț a fost demis de la conducerea RATB.
În 2021, Adrian Criț se întoarce la conducerea STB, numit de Nicușor Dan în martie 2021. În luna mai a anului trecut, STB și Astra Vagoane Arad semnează contractul pentru cele 100 de tramvaie, iar Primăria București a găsit imediat banii pentru achiziție. În august 2021, Astra Vagoane Arad solicită modificarea contractului de la 840 de milioane de lei fără TVA la 897 de milioane de lei fără TVA.
Alți producători de tramvaie sunt ignorați de STB și Nicușor Dan. Electroputere Pașcani a câștigat un contract pentru producția de 40 de tramvaie pentru STB, însă primarul a anulat ilegal licitația. Toate instanțele au respins solicitarea lui Nicușor Dan de a anula licitația și l-au obligat pe primar să semneze contractul. Nicușor Dan și STB nu au făcut asta nici până acum, deci primarul nu a respectat decizia instanței, exact fapta de care îi acuză acum pe greviști.
Sindicaliștii și angajații STB, între PSD și PNL
STB este o companie cu mii de angajați și are mai multe sindicate. Sindicatul Transportatorilor din București, condus de Vasile Petrariu, a fost cel mai vocal în acest scandal. Nicușor Dan a decis să-i facă plângere penală lui Petrariu, dar nu a văzut conflictul de interese al lui Adrian Criț. Chiar și procurorii se fac că nu văd conflictul de interese de la STB.
Vasile Petrariu a fost membru PSD și consilier general în Primăria București, el demisionând chiar luni, pentru a demonstra că ”greva STB nu este controlată politic”.
Alte sindicate din STB, mult mai mici, au evitat să se implice în această grevă, pentru că există inclusiv sindicate controlate de oameni apropiați de Nicușor Dan. Valer Ciobănescu, liderul sindicatului „Sindicatul Transpublic din STB”, cu 737 de membri, apărea la conferințele lui Nicușor Dan, în campania electorală din 2020. Tot în 2020, Ciobănescu acuza problemele din STB, iar Petrariu spunea că ar fi minciuni. În 2021, lucrurile s-au schimbat radical și Petrariu acuză problemele din companie, iar Ciobănescu a tăcut acum când Nicușor Dan a ajuns primar. Aici este disponibil materialul video cu Valer Ciobănescu, pe vremea când participa la conferințele lui Nicușor Dan.
Între timp, Adrian Criț i-a acuzat pe angajați că ar fi furat 220 de tone de combustibil de la STB, iar sindicatul condus de Petrariu l-a acuzat pe Criț că nu achiziționează materialele de care ar avea nevoie compania și ar vrea să facă o externalizare a serviciilor oferite de STB, la presiunea unor grupuri de interese.
Interesele partidelor
Adrian Criț a fost mereu promovat în funcții de către oamenii din fostul PDL. În 2010, a ajuns director RATB cu voturile PDL. În 2011 a fost demis din funcția de director RATB, în urma scandalului cu contractul de 600 de milioane de euro, și a ajuns director general și președinte al Consiliului de Conducere al Autorității Metropolitane de Transport București (ATMB), din subordinea Ministerului Transporturilor. În 2011, ministru al Transporturilor era chiar Anca Boagiu, unul dintre liderii fostului PDL, care astăzi face parte din PNL.
Valer Blidar are tot interesul să-l ajute pe Criț să rămână director STB, deoarece i-a oferit de două ori contracte de sute de milioane de euro. Criț are legături puternice în PNL și a demonstrat asta în timpul grevei, când mai mulți liberali din București l-au susținut și au acuzat „sindicatul mafiot”.
Vasile Petrariu ar fi fost constrâns de liderii PSD să demisioneze din partid și din Consiliul General, potrivit unor informații publicate de ziare.com. O grevă gestionată de PSD ar fi putut provoca conflicte în interiorul coaliției de guvernare. Însă legăturile politice ale lui Petrariu erau deja evidente pentru toată lumea.
PSD București a evitat să se implice în acest conflict și i-a cerut lui Nicușor Dan să vină cu soluții: „În loc să inventeze vinovății iluzorii, atunci când nu este concentrat pe angajările de la propriul cabinet, Nicușor Dan trebuie să rezolve urgent problemele grave din București, atât criza sistemului de termoficare, cât și conflictul de muncă de la Societatea de Transport București.”
STB, ”feudă” PNL
PNL guvernează în teorie capitala. Are majoritate în consiliul general împreună cu USR și a sprijinit în alegeri candidatura câștigătoare a lui Nicușor Dan. În birourile politice de la organizațiile de sector ale PNL s-au infiltrat mai mulți sindicaliști de la STB sau Metrorex, scrie lumeapolitica.ro.
Filiala din Sectorul 1 a PNL are un membru supleant în Adunarea Generală a STB. Diana Mardarovici este consilier general și reprezintă intreresele municipalității în AGA. Practic ea este unul dintre reprezentanții „patronatului” și poate schimba Consiliul de Administrație sau directorul STB. Tot de la filiala PNL Sector 1 vine și Lucian Mincu, un impresar dubios care este director în cadrul STB.
Liberalii de la Sectorul 3 au trimis în Consiliul de Admnistrație al STB pe Andrei Diculescu Bighea. Acesta a candidat pe listele PNL pentru un post de consilier local în Sectorul 3. Nu se pricepe la transporturi dar a primit drept recompensă de la liberali un post în administrația STB. Alături de el, filiala locală a liberalilor din Sectorul 3 este adânc implantată de sindicaliști de la societatea de transport.
Florentina Bălan a candidat din partea PNL la alegerile locale din 2020. Ea este șefă la Autobaza Obregia a STB. Alături de Florentina Bălan, liberalii din Sectorul 3 îl au printre factorii de decizie și pe Andrei Sorin de la Uzina de Reparații a STB.
Bogdan Damian, un consilier juridic anonim a fost trimis de liberalii din Sectorul 3 în Consiliul de Administrație de la STB. El este cunoscut în partid ca „șoferul lui Cîțu”. A fost șeful de cabinet al acestuia la Senat și s-a mutat împreună cu președintele partidului la Ministerul de Finanțe, apoi la Palatul Victoria. Pentru a-și spori veniturile, Damian a fost numit în CA al STB.
Societatea de Transport București are o largă majoritate în forurile de conducere ale PNL Sector 4. Șoferul Mitică Neagu a fost ales vicepreședinte al filialei! El este adânc implicat în politică și activitatea sindicală. În 2012 a apărut ca sponsor al PDL cu o sumă halucinantă pentru un angajat RATB. Acum este în forul de conducere al liberalilor din Sectorul 4. Costel Sabarez este și el ales de liberalii din Sectorul 4 în Biroul Politic. Atunci când nu face politică, Sabarez este director tehnic al STB. A primit funcția odată cu creșterea influenței în partid.
Liberalii din Sectorul 5 au o legătură mai mare cu Registrul Auto Român unde Radian Tufă este director. Cu toate acestea, nu se putea să lipsească de la ei filonul STB. Alexandru Mădălin Anghelina a candidat în 2020 din partea liberalilor pentru un loc în Consiliul Local. El este șef serviciu Obologări în cadrul Societății de Transport București.
Nici liberalii de la Sectorul 6 nu stau mai prejos în ceea ce privește reprezentarea STB. Cristian Ilaș activează și la PNL Sector 6, și la Sindicatul Transporturilor București și la STB, unde este director de Exploatare.
Alături de Ilaș, legiunea de sindicaliști de la Sectorul 6 este condusă de Larisa Maria Paula Bîrsan. Ea a candidat pe listele partidului la alegerile din 2020 pentru un post de consilier local. În același timp este și angajată STB la Autobaza Titan.