În ultimii doi ani, dar în special în 2022, STB SA a fost copleșită de un val de dosare de judecată, atât din partea salariaților care s-au considerat nedreptățiți, cât și din partea unor terți. Suma care ar urma plătită de Societatea de Transport, în urma proceselor pierdute, ar putea băga în colaps STB SA. ”Curtea de Conturi a emis un document în care atrage atenția că cei ce au decis concedierile au greșit. Așa arată dosarele din Instanțe. Ca atare, această instituție recomandă să se facă o cercetare administrativă în STB SA, să se vadă împotriva cui se va îndrepta prejudiciul creat”.
În ședința de Consiliu General din 31,01.2023, s-a discutat, printre altele, majorarea capitalului social al STB SA cu 301 milioane lei.
În cadrul discuțiilor, consilierii generali au adresat câteva întrebări directorului general al Societății de Transport București STB SA, Adrian Criț. Asta, pentru a înțelege unde se duc cu adevărat banii.
Una din întrebări s-a referit la situația externalizării unor servicii din cadrul STB SA.
”Externalizare” înseamnă, teoretic, să dai o activitate din cadrul societăți, unei societăți lucrative din afară, pentru ca activitatea respectivă să fie făcută la un nivel calitativ mai înalt, cu bani mai puțini.
3,3 milioane de euro date pe salariile paznicilor din STB SA, într-un singur an
În fine, printre altele, directorul general a explicat faptul că a externalizat serviciul de pază din cauză că în anul 2022, de exemplu, salariile paznicilor din STB SA au costat Societatea 16,4 milioane de lei (3,3 milioane de euro), pe când în urma externalizării, acest serviciu va costa doar 11,88 de milioane de lei.
Desigur, privit din exterior, a plăti 3,3 milioane de euro pentru salariile paznicilor din STB SA pare oarecum straniu. Adică, are Societatea de Transport o armată proprie? Sau i-a angajat pe Jet Li și Arnold pentru pază și protecție?
Vasile Petrariu, președintele Sindicatului Transportatorilor din București explică situația reală în această problemă.
În primul rând, cheltuielile pe 2022 cu salariile paznicilor au fost de 14 milioane de lei, nu de 16 milioane de lei, așa cum a spus directorul general Adrian Criț în plenul Consiliului General. Această neconcordanță va trebui lămurită de instituțiile abilitate…
În al doilea rând, externalizarea pazei nu va costa doar 11,88 milioane de lei, ci peste 14 milioane de lei, deoarece, în intervenția din cadrul ședinței CGMB, directorul Criț „a uitat” să adauge și TVA la suma prezentată.
În al treilea rând, o societate comercială nu vine să preia un serviciu de pază din STB SA decât în măsura în care poate să scoată profit din această activitate. Dar dacă privatul poate scoate profit din „pază”, de ce este ea atât de scumpă când este administrate de STB SA (16,4 milioane de lei)?
„Se putea, cu bani mai puțini, să se rezolve în mod eficient acea problemă. Cu o investiție minima se putea cumpăra un sistem de monitorizare eficient, performant, care să rămână la STB SA”, a explicat președintele Sindicatului Transportatorilor.
În fine, o altă întrebare s-a referit la dosarele în care STB SA a fost chemată în Instanță de către salariații concediați în urma conflictului de muncă spontan din ianuarie 2022. Întrebarea a fost evitată de către directorul general, cu o oarecare aroganță, sesizată de consilierii generali.
„De când a venit acest director general, numărul conflictelor s-a triplet, sunt salariați, dar și terți, care au chemat în instanță STB SA”, explică președintele Vasile Petrariu.
În cazul Sindicatului Transportatorilor, de exemplu, din 194 de dosare ale salariaților concediați, 120 au fost soluționate favorabil la Instanțele de fond.
Acum, se pune problema ce va face Societatea de Transport când va trebui să plătească prejudiciile? Are bani pentru ele?
6.000 de zile de concediu de odihnă neefectuate, pentru că nu mai are cine să lucreze în STB SA
„Curtea de Conturi a emis un document care atrage atenția că cei ce au decis concedierile, au greșit! Așa spun datele concrete din dosarele judecătorești! Ca atare, instituția recomandă să se facă o cercetare administrativă, să se vadă împotriva cui se va îndrepta prejudiciul creat”, spune Vasile Petrariu.
La dosarele mai sus menționate se adaugă și alte prejudicii, apărute colateral. Este vorba despre plata a peste 6.000 de zile de concediu de odihnă neefectuate în 2022, din cauză că oamenii au fost chemați la muncă – nu avea cine să mai lucreze în locul celor concediați!
După cum se vede, situația din STB SA este în acest moment extraordinar de complicată! Bugetul Societății de Transport este pe cale de a intra în colaps. Iar Primăria Capitalei (patronul de drept al STB SA) nu are nicio reacție…