Teroretic, prejudecata este o părere, idee preconcepută și adesea eronată pe care și-o face cineva asupra unui lucru sau a unei probleme, adoptată, de obicei, fără cunoașterea directă sau temeinică a obiectului ori a problemei respective. Exemplu: curățenia în mijloacele de transport STB SA. Să vedem ce se întâmplă…
Ne urcăm în primul tramvai. Este Tatra, cel mai vechi vehicul al Societății de Transport, circulă în București de aproape o jumătate de secol. Au mai rămas câteva, vor fi scoase din trafic în scurt timp. Urmează să sosească 100 de tramvaie noi. Contractul este blocat, deocamdată, în instanță. În fine…
De câte ori se face curățenie într-un tramvai?
”Curățenie? Nu se face!” Călătorul se uită apoi în jur, pe jos. Evidența își pune amprenta: ”Ăsta arată cum arată, dar sunt altele…”
Alt călător, în alt tramvai: ”Nu sunt curate!” Se repetă chestia cu uitatul pe jos și reacția în fața evidenței: ”Acum,… astea sunt, cât de cât, curate, dar sunt altele…”
În general, ”astea”, adică vehiculele concrete în care ne aflăm, sunt ”cât de cât” curate, dar sunt ”unele”, ipotetice, care sunt ”dezastru”.
Este evident că ne aflăm în fața unei prejudecăți induse în rândul călătorilor prin mecanisme complicate, pe rețelele de socializare, jumătăți de adevăr împletite cu informații eronate, repetate mere pentru a induce negativul. De ce? Păi, unele ”grupuri de interese restrânse” și-ar dori terenurile deținute de STB SA în București, de exemplu… Și, atunci, se induce ideea: STB SA nu e o societate bună! Adică, trebuie desființată!
Reluăm: se face, sau nu se face curat în mijloacele de transport în comun?
Se face. Se face zilnic la sosirea vehiculelor din traseu. Curățenie și igienizare.
Desigur, jumătatea de adevăr este cea a vechimii unora din tramvaie. Oricât ai spăla o mașină veche, ea tot veche rămâne. Proiectele de înnoire a parcului de vehicule au fost demarate, au început deja să se vadă rezultatele, în special la autobuze. Urmează, în scurt timp, troleibuzele și tramvaiele.
Curățenia și dezinfectarea însă (suntem în plină pandemie) se fac zilnic. Aici nu există rabat. Iar salariații STB SA fac eforturi mari pentru a menține acest standard în vehicule. Nu ”unele”, nu ”altele”: toate.