Sindicatul Transportatorilor din București (STB), în calitate de sindicat reprezentativ la nivelul Societății de Transport București (STB SA), vine cu precizări legate de întâlnirile avute cu Executivul STB SA, precum și cu reprezentanții Primăriei Municipiului București (PMB). Tema principală a discuțiilor a fost bugetul de venituri și cheltuieli pe 2021.
Având în vedere discutiile avute la sediul STB SA și aspectele alarmante prezentate în proiectul de buget, Sindicatul Transportatorilor din București a făcut observații, în scris, care au fost înaintate atât conducerii STB SA cât și PMB, domnului Stelian Bujduveanu, Viceprimarului Capitalei, și anume:
- Prestația propusă pentru anul 2021 de STB SA, în cuantum de 98.337 mii /km, este mai mică față de anul 2020 (107.570 mii/km) cu 9,40% ( 9,5 mil. Km = 150 vehicule);
- Numărul de 11.250 posturi pentru anul 2021 este mai mic cu 464 posturi (4,12%) față de cel din 2020 (11.714 posturi);
- Veniturile prognozate pentru anul 2021, în cuantum de 1.164.598 mii lei, sunt mai mici față de cele realizate în 2020, în valoare de 1.236.924 mii lei (rd.1 ANEXA 2 – BVC ), cu 5,85%;
- Veniturile din compesație pentru anul 2021, în cuantum de 882.718 mii lei, sunt cu 16,15% mai mici față de cele realizate în 2020, de 984.120 mii lei (rd.5 a2) ANEXA 2 – BVC );
- Câștigul mediu lunar pe salariat pentru 2021 este de 6.236,67 lei, mai mic cu 6,38 % față de realizatul din 2020, de 6.661,76 lei ( rd. 151b) ANEXA 2 – BVC );
- Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete (rd.103 C4 –ANEXA2-BVC) prognozată pentru 2021 în cuantum de 2.083 mii lei, față de 1.766 mii lei aprobat pentru 2020, este cu 17,95% mai mare.
Sindicatul Transportatorilor din București consideră că această variantă de buget nu asigură condițiile desfășurării în bune condiții a unui transport de calitate în beneficiul cetățenilor la nivelul regiunii București-Ilfov și va crea o instabilitate din punct de vedere social la nivelul STB SA.
În ceea ce privește întâlnirea de astăzi, 16.04.2021, la discuții au participat domnul STELIAN BUJDUVEANU – VICEPRIMAR GENERAL, domnul TUDOR MĂCICĂȘAN – Consilier al Primarului General, Expert Mobilitate Durabilă, domnul DRĂGĂNESCU CELESTIN-DOMIȚIAN – Membru în Consiliul Director al TPBI.
Vă prezentăm temele și punctele de vedere abordate în această întâlnire de către reprezentanții STB și ai PMB:
BUGETUL STB SA
În ceea ce privește suma insuficientă alocată funcționării transportului public local pentru anul 2021, prevăzută în proiectul de Buget al PMB, de un miliard lei, concluzia a fost că după semnarea CONTRACTULUI DE DELEGARE, în funcție de valoarea Contractului, se vor face rectificări, pentru asigurarea funcționării activității de transport public local. Aici am sesizat faptul că în bugetul la nivel de societate s-a propus reducerea prestației cu consecințele nefaste asupra publicului călător și a salariaților STB SA. Pentru călători, reducerea prestației înseamnă un interval mai mare de succedare a vehiculelor, iar pentru salariați înseamnă să nu li se poată asigura regimul de lucru, rezultatul fiind diminuarea veniturilor.
CONTRACTUL DE DELEGARE
Având în vedere că actualul CONTRACT DE DELEGARE expiră la data de 14.05.2021, ni s-au dat asigurări că acesta a fost trimis către CONSILIUL CONCURENȚEI pentru avizare, după care va fi prezentat CGMB pentru aprobare, urmând apoi semnarea de către STB SA și TPBI;
Precizăm că am sesizat faptul că din acest Contract este eliminată componenta socială, cu referire la Divizia Socială cât și Contractul Colectiv de Muncă, care poate genera o stare tensionată în rândul salariaților.
DATORII
Legat de datoriile de peste un miliard de lei acumulate până în prezent de STB SA, s-a precizat că această problemă este în atenția Primarului General, care analizează găsirea unor soluții de rezolvare.
ACHIZIȚII VEHICULE
Am solicitat precizări cu privire la întârzierea semnării Contractului cu ASTRA pentru cele 100 de tramvaie și ni s-a precizat că mai există un termen în jur de 06.05.2021 pentru semnarea contractului de achiziție a tramvaielor.
De asemenea, pentru achiziționarea cele 100 troleibuze cu autonomie ni s-a precizat că există un litigiu care nu este încă soluționat.
ORGANIGRAMA
Reprezentanții STB au ridicat și problema modificarii organigramei STB SA, care ar genera mișcări sociale, amplificate și de reducerea prestației. Considerăm că organigrama actuală asigură funcționarea eficientă a activității generale a Societății, iar propunerea de modificare ar genera disfuncționalități în activitate. Ne-am exprimat părerea că este o imensă greșeală să se facă acest lucru în varianta propusă, din punctul nostru de vedere varianta corectă este cea actuală, cu ,,retușurile” punctuale care pot fi făcute, în urma unor consultări cu toți cei implicați.
Discuțiile care au avut loc la Primăria Municipiului București au deschis calea dialogului, atât cu conducerea PMB, cât și cu TPBI.
Ținând cont de situația fără precedent prin care trecem cu toții, Sindicatul Transportatorilor din București va fi alături de toți membri care se vor simți nedreptățiți în urma implementării noii organigrame, punându-le la dispoziție asistența juridică necesară prin intermediul Cabinetului de avocatură cu care STB-ul are contract.
Este momentul să strângem rândurile, să fim uniți și să ne apărăm drepturile obținute și locurile de muncă!