Este vorba despre Decizia nr. 1810/ 12.05.2023, prin care directorul general al Societății de Transport București STB SA îi obligă pe conducătorii de vehicule să rămână în traseu chiar dacă au constatat că mașinile pe care le conduc sunt defecte. Mai pe românește, cât timp roțile se pot mișca, ei nu au voie să se retragă la autobază sau depou, chiar dacă au constatat defecțiuni la autobuz, troleibuz sau tramvai, și chiar dacă acest lucru ar putea periclita siguranța în trafic.
Sindicatul Transportatorilor din București (STB) pregătește în aceste săptămâni demararea negocierilor pentru noul Contract Colectiv de Muncă pentru anul 2024. În acest sens, conducerea STB a început consultarea tuturor membrilor de sindicat, prin deplasări în fiecare unitate.
Din păcate, directorul general al Societății a dat ordin șefilor de unități să nu primească sindicaliștii în depouri și autobaze pentru a se întâlni cu nucleele de bază, deși acest lucru încalcă Legea Dialogului Social, ba, mai mult, este un caz penal care se pedepsește, conform Art. 176 din Legea mai sus menționată, cu „închisoare de la 3 luni la 2 ani”.
Oricum, conducerea STB a reușit totuși să intre în unități și va continua seria de întâlniri cu toți sindicaliștii pe tema noului CCM și a problemelor pe care le întâmpină salariații. Inclusiv problema legată de Decizia nr. 1810/ 12.05.2023, extrem de periculoasă pentru transportul public bucureștean.
Prin acest document, directorul general cere ca vehiculele retrase din traseu din cauza unor defecțiuni să fie luate la puricat, iar maiștrii de serviciu să „investigheze” (chiar așa scrie) dacă nu cumva defecțiunile au fost minore, iar vehiculul ar fi putut circula mai departe, chiar și defect, până la finalul programului. În acest context, conducătorii de vehicule care retrag mașinile din cauza unor „defecțiuni minore” vor suporta „răspunderea materială și disciplinară”.
În decizie nu se specifică însă ce normativ ar putea sta la baza acestei selecții, respectiv cum se deosebește o defecțiune minoră de una majoră? Și asta pentru că nu există un astfel de normativ. Totul este arbitrar.
Ca atare, conducătorii de vehicule se văd obligați să circule cu mașinile defecte, cât timp se poate mișca roata, indiferent de pericolul pe care îl reprezintă acest lucru pentru trafic și pentru călători. Să ne gândim doar la o „mică defecțiune” la frâne, care, în traseu, în timp, poate produce o tragedie…
Ce ascunde, în fapt, această decizie: vehiculele STB SA au început să fie trimise în traseu cu defecțiuni, pentru că nu mai sunt materiale pentru reparații și nici oameni, adică meseriași, care să le repare.
În loc să rezolve problema, directorul general îi obligă pe șoferi să iasă în traseu cu vehiculele așa cum sunt! Asta pentru că transportul public bucureștean riscă în acest moment să intre în colaps total, adică să dispară de pe străzi.
Doar că acest tip de „rezolvare” la care a recurs actualul director general, acest tip de „management”, arată neputință și iresponsabilitate…